کد خبر : 253755 تاریخ : ۱۳۹۹ شنبه ۸ آذر - 18:43
کرونا بدون همت مسؤولان و مردم رفع شدنی نیست غلامرضا ظریفیان / استاد دانشگاه

نوآوران آنلاین- طرح قرنطینه سراسری که بسیاری از کشورهای دنیا برای مدتی آن را در سراسر کشورشان اجرا کردند، موجب شد تا میزان آمار مرگ و ابتلاء به کرونا تا حد قابل توجهی کاهش یابد.

قرنطینه نشان داد که راه مناسبی برای نابودی ویروس ذره بینی کروناست.

در بسیاری از کشورها که دولت ها قادر به کنترل وضعیت اقتصادی و مهار گرانی ها بودند، اقدام به اجرای قرنطینه کردند، اما در کشور ما بحران اقتصادی به قدری بر زندگی مردم پیش از شیوع کرونا سایه انداخته بود که اصلا امکان قرنطینه شهرها وجود نداشت.

در این زمینه باید ابراز تأسف کرد که مسؤولان نمی توانند برای مدت یک ماه معیشت و زندگی مردم را به گونه ای هدایت کنند که اگر به کسب و کار نپردازند به مشکلی برنخورند.

مردم اگر دغدغه مالی نداشته باشند در وضعیت خطرناک کنونی در محل کارشان به طور فیزیکی حضور نمی یابند. در حال حاضر بر اساس مصوبه ستاد مبارزه با کرونا برای دو هفته تعطیلی اعلام شده است و انتظار می رود که همه مشاغل این ممنوعیت فعالیت را به خوبی رعایت کنند تا تعطیلی ها تمدید نشود و بعد از مشاهده تاثیر مثبت آن در زمینه مرگ و میر و میزان ابتلاها مردم بتوانند به راحتی به محل کسب و کارشان حضور یابند و به کسب درآمد بپردازند.

اقتصاد داخلی کشور و به دنبال آن اقتصاد خانوارها تحت تاثیر رکود و تعطیلی های ایجاد شده به شدت آسیب دیده است و برای رفع این مشکلات حاد باید تنها به یک موضوع یعنی کاهش ارتباط افراد با یک دیگر و درنهایت کاهش چشمگیر میزان ابتلاء به کرونا بیاندیشیم.

کرونا بدون همت مسؤولان و مردم رفع شدنی نیست. باید با واقعیت ها مواجه شویم و بپذیریم که قصور و کوتاهی ها موجب شده تا اکنون به این وضعیت دچار شویم.

اکنون دیگر زمان این است که به فکر اقدامات عملی در جهت نابودی کرونا باشیم و هر تلاشی که لازم است در این زمینه انجام دهیم. اگر هر چه سریع تر کرونا رفع شود و زندگی عادی بازگردد می توان امید داشت تا حداقل رکود اقتصادی کمرنگ شود و کمتر شاهد اتفاقات تلخ کنونی باشیم.