کد خبر : 253758 تاریخ : ۱۳۹۹ شنبه ۸ آذر - 22:45
کمبود سروتونین؛ مسؤول اختلالات خواب منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- محققان به سرپرستی پروفسور "ماساشی یاناگیزاوا" در دانشگاه "تسوکوبا" در ژاپن به این نتیجه دست یافتند که میکروب های باکتریایی در روده همان طور که می توانند محیط و محتوای روده را تغییر دهند در نهایت می توانند بر رفتارهایی مانند خواب نیز تأثیر بگذارند.

این آزمایش نسبتاً ساده بود. محققان به مدت 4 هفته به گروهی از موش ها کوکتل قدرتمندی از آنتی بیوتیک ها دادند که باعث از بین رفتن میکروارگانیسم های روده شد. سپس آن ها محتوای روده ای را بین این موش ها و موش های کنترل که رژیم یکسانی داشتند مقایسه کردند. هضم غذا را به چند قطعه تقسیم می کند که متابولیت نامیده می شوند. تیم تحقیقاتی تفاوت قابل توجهی بین متابولیت ها در موش های تخلیه شده از میکروبیوتا و موش های کنترل پیدا کرد. همان طور که پروفسور "یاناگیزاوا" توضیح می دهد، ما بیش از 200 تفاوت متابولیت بین گروه های موش یافتیم.

حدود 60 متابولیت طبیعی در موش های تخلیه شده از "میکروبیوتا" وجود نداشت و بقیه از نظر مقدار تفاوت داشتند، بعضی بیشتر و بعضی کم تر از موش های گروه کنترل.

تیم بعدی تصمیم گرفت تا مشخص کند این متابولیت ها به طور معمول چه کاری انجام می دهند. با استفاده از تجزیه و تحلیل غنی سازی مجموعه متابولوم، آن ها دریافتند که مسیرهای بیولوژیکی بیشتر تحت تأثیر درمان آنتی بیوتیکی، آن هایی هستند که در ساخت انتقال دهنده های عصبی، مولکول هایی که سلول های مغز برای برقراری ارتباط با یک دیگر استفاده می کنند، نقش دارند. به عنوان مثال، مسیر تریپتوفان - سروتونین تقریباً كاملاً خاموش بود. موش های تخلیه شده از میکروبیوتا تریپتوفان بیشتری نسبت به گروه شاهد داشتند، اما سروتونین تقریباً صفر بود. این نشان می دهد که بدون میکروب های مهم روده، موش ها نمی توانند از تریپتوفانی که می خورند هیچ سروتونینی درست کنند. این تیم همچنین دریافت که موش ها دارای كمبود متابولیت ویتامین B6 هستند كه باعث تسریع در تولید انتقال دهنده های عصبی سروتونین و دوپامین می شود.

این تیم همچنین با بررسی فعالیت مغز در EEG چگونگی خواب موش ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. آن ها دریافتند که در مقایسه با موش های کنترل، موش های تخلیه شده از میکروبیوتا بیشتر خواب REM و غیر REM در شب دارند (زمانی که موش ها باید فعال باشند و خواب غیر REM کمتری در طول روز دارد) در حالی که موش ها باید بیشتر بخوابند. تعداد قسمت های خواب REM هم در روز و هم در شب بیشتر بود، در حالی که تعداد قسمت های غیر REM در روز بیشتر بود. به عبارت دیگر، موش های تخلیه شده از میکروبیوتاها بیشتر از گروه کنترل بین مراحل خواب/ بیداری جابه‌جا می شوند.

پروفسور "یاناگیساوا" حدس می زند که کمبود سروتونین مسؤول اختلالات خواب باشد. با این حال، مکانیزم دقیق هنوز باید کار شود. وی می گوید: ما دریافتیم که کاهش میکروب باعث از بین رفتن سروتونین در روده می شود و می دانیم که سطح سروتونین در مغز می تواند چرخه های خواب/ بیداری را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین، تغییر میکروب های موجود در روده با تغییر رژیم غذایی می تواند به کسانی که مشکل خواب دارند کمک کند.

 

یک شنبه ۲۹ نوامبر ۲۰۲۰

(برابر با ۹ آذر ۱۳۹۹)