کد خبر : 253787 تاریخ : ۱۳۹۹ يکشنبه ۹ آذر - 20:30
تعطیلی گسترده شهرها ضمن توجه به وضعیت معیشتی مردم آلبرت بغزیان / استاد دانشگاه

نوآوران آنلاین- با نگاهی ساده به شرایط اقتصادی این روزهای کشور به خوبی می توان دریافت که نبود مدیریت صحیح نقش بسیار مهم و البته برجسته ای در بروز مشکلات کنونی دارد.

همین سوء مدیریت در اداره کشور موجب شده اقتصاد ایران سال ها گرفتار اتفاقات تلخ اقتصادی شود و چاره ای نیز برای خروج از این وضعیت وجود نداشته باشد.

فقط تاکید بر بهبود وضعیت و طرح شعارهای اقتصادی کفایت نمی کند. اقتصاد ایران اکنون نیاز به مدیرانی دارد که بتوانند اوضاع را آرام کنند و نقش مثبتی در کاهش تورم و مشکلات معیشتی مردم در عمل داشته باشند.

اغراق نکرده ایم اگر اذعان کنیم که کرونا امروزه اقتصاد ایران را به کلاف سردرگمی تبدیل کرده است که به هر طرفی که حرکت می کنیم به نحوی وضعیت را بحرانی تر می کند.

اگر اقدامی در زمینه تعطیلی گسترده تر شهرهای قرمز نکنیم جان مردم به خطر می افتد و روز به روز شاهد مرگ تعداد بیشتری از افراد جامعه خواهیم بود.

اگر هم اقدام به تعطیلی گسترده کنیم، همچون شرایط کنونی بسیاری از کسب و کارها دچار مشکل می شوند و معیشت خانواده های شان به خطر می افتد.

در حال حاضر در شرایط بسیار پیچیده ای قرار گرفته ایم که تصمیم گیری واقعا سخت است.

اما باید در چنین مواقعی حفظ جان مردم در اولویت قرار گیرد و شاهد تصمیماتی مبتنی بر منافع مردم باشیم.

اگر دولت می توانست با طرح ها و برنامه های اقتصادی مناسب اقدامی در زمینه بهبود معیشت مردم کند بهترین راهکار برای تضعیف ویروس کرونا و کمک به سلامت مردم تعطیلی مناطق قرمز بود.

چنین عنوان شده که در برخی نقاط تعطیل بعضی از مشاغل اقدام به فعالیت اقتصادی کرده اند که در این خصوص باید ابراز تأسف کرد و گفت: دولت می توانست مانع از شیوع گسترده کرونا و بروز مشکلات اقتصادی برای مردم شود، اما متاسفانه مدیریت غلط و عدم مشورت با متخصصان این حوزه موجب شد تا وضعیت بسیار بحرانی رقم بخورد و مردم در فشار و تنگنا قرار گیرند.

به اعتقاد من باید تعطیلی ها هم چنان تداوم داشته باشد تا مشکلات کاهش یابند، البته توجه به این نکته نیز ضروری است که باید اقتصاد و معیشت خانوارها را نیز در شرایط بحرانی کنونی مورد توجه قرار داد.