کد خبر : 253788 تاریخ : ۱۳۹۹ يکشنبه ۹ آذر - 20:31
وزیر بازرگانی دولت سازندگی در گفت و گو با نوآوران: سهل انگاری در کنترل کرونا به فاجعه جمعی منجر خواهد شد از زمانی که کرونا در کشورمان شیوع یافت عده ای تصور کردند که با ابتلای تعداد بالایی از افراد جامعه به این ویروس می توان امید به تقویت بدن در برابر این ویروس داشت و مانع از جهش کووید 19 شد. اما این امر محقق نشد و برعکس تعداد بالایی از هم وطنان مان به طور روزانه جان شان را از دست دادند. تا جایی که اکنون تلفات این ویروس به اندازه ای افزایش یافت که در نهایت مصوبه ای درخصوص تعطیلی دو هفته ای مطرح شد.

نوآوران آنلاین- اما این طور که به نظر می رسد با تعطیلی دو هفته ای نیز کرونا مهار نمی شود؛ چرا که به قدری در جامعه شیوع و گسترش داشته که دو هفته نمی تواند جبران کننده ماه ها سهل انگاری مسؤولان در کنترل اوضاع شود.

درواقع تعطیلی دو هفته ای کنونی را باید نوش داروی بعد از مرگ سهراب دانست که هیچ تاثیر مهمی نخواهد داشت.

در همین خصوص به گفت و گو با یحیی آل اسحاق، وزیر بازرگانی دولت سازندگی پرداختیم.

آل اسحاق طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران با اشاره به انتشار خبری از سوی سخنگوی وزارت بهداشت درخصوص پلمب واحدهای متخلف و اخطار به بخش هایی که پروتکل ها و محدودیت های اعمال شده را رعایت نکردند، اظهار داشت: متأسفانه در حاضر برخی واحدها توجهی به ممنوعیت فعالیت شان نکردند که باید گفت این اقدام آن ها خطراتی برای کل جامعه به دنبال خواهد داشت. البته باید گفت علت فعالیت اقتصادی برخی بخش ها آن هم در شرایط خطرناک کنونی در عین وجود محدودیت های جدی و اخطارها مشکلات اقتصادی گسترده ای است که مشاغل مختلف با آن مواجه هستند.

وی ادامه داد: قطعاً اگر حمایت های لازم از کسب و کارها آن هم در شرایط سخت کنونی که تعطیلی ها نیز بر حجم این مشکلات افزوده است صورت می گرفت اکنون شاهد فعالیت های زیر زمینی نبودیم. اگر ستاد مبارزه با کرونا تصمیمی درخصوص تعطیلی دو هفته ای برخی مشاغل غیر ضروری و پرخطر اتخاذ کرده به این دلیل است که شرایط را به قدری بحرانی و خطرناک دیده که به ناچار بعد از چندین ماه که از شیوع گسترده کرونا می گذرد اقدام به تصویب چنین قانونی کرده است.

وزیر بازرگانی دولت سازندگی مطرح کرد: بهتر بود خیلی زودتر و دقیقا زمانی که کرونا در حال ریشه دواندن در کشورمان بود مسؤولان به مهار این ویروس می پرداختند. کنترل و از بین بردن سطح شیوع کرونا در جامعه فقط نیاز به تعطیلی و عدم ارتباط فیزیکی مردم با یک دیگر داشت. نمی توان اقدامی در زمینه تعطیلی شهرها نکرد و فقط با تاکید بر رعایت پروتکل ها به ویژه حفظ فاصله اجتماعی امید داشت که کرونا ضعیف شود. با چنین تصوری طی ماه های اخیر کشور را مدیریت کردند که اکنون شاهد آمارهای بسیار اسفباری در زمینه میزان مرگ مردم کشورمان بر اثر ابتلاء به کرونا هستیم.

آل اسحاق تأکید کرد: اگر محدودیت ها رعایت نشود و شاهد تخلف در این زمینه باشیم قطعا باید انتظار داشته باشیم که فاجعه جمعی رخ دهد که در این صورت دیگر نمی توان به راحتی وضعیت را به شرایط قبل بازگرداند و ادامه زندگی به شدت دشوار خواهد شد. در حال حاضر باید برای همه افراد و مسؤولان تمام تلاش شان در زمینه کنترل اوضاع باشد. هر گونه تخطی از این هدف مهم نابخشودنی و غیر قابل پذیرش است.

وی با ابراز تأسف از این که بسیاری از بخش های اقتصادی با اکنون با حجم وسیعی از مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند، عنوان کرد: با این وضعیت اقتصادی، گذر از مشکل بزرگی هم چون کرونا بسیار دشوار است. اکنون با بحران اقتصادی و بحران کرونا توأمان با هم مواجه هستیم که باید گفت هر دو نیز نقش مهمی در بروز مشکلات حاد در زندگی مردم دارند. از این رو باید هر چه سریع تر تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شود. دست روی دست گذاشتن موجب می شود وضعیت همین طور پیش رود و شرایط بدتر از قبل شود. در شرایط کنونی همه دستگاه ها باید  با همراهی و کمک یک دیگر زمینه ایجاد رفاه را برای مردم فراهم کنند.

وزیر بازرگانی دولت سازندگی هم چنین به گرانی های اخیر به ویژه در بازار گوشت و مرغ اشاره کرد و گفت: متأسفانه طی روزهای اخیر شاهد بالا رفتن یکباره قیمت محصولات پروتئینی موردنیاز مردم هستیم که باید گفت در وضعیت کنونی کشورمان واقعا اسفبار است. مردم ما اکنون هم باید خود را با گرانی ها سازگار کنند و هم این که با تعطیلی و نبود درآمد کنار بیایند. از هر جهت اکنون بر مردم فشار است و باید این حالت هر چه سریع تر خاتمه یابد.