کد خبر : 253825 تاریخ : ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۱ آذر - 00:01
باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک تهدید جهانی هستند منبع: یورو نیوز / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- انتظار می رود که بخش های مقاوم بدن در برابر دارو، سیستم مراقبت های بهداشتی را تحت فشار قرار دهند و نتیجه پیشرفت پزشکی یک قرن را معکوس کنند و بیش از سرطان تا یک دهه آینده جان افراد بیشتری را بگیرند، مگر این که سرعت تلاش برای متوقف کردن باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک در مسیر آن ها تسریع شود.

در حالی که بیشتر مطالعات برای حل این مشکل بر روی تولید داروهای جدید متمرکز است، برخی مطالعات در فرانسه زاویه غیرمعمولی به خود گرفته است.

سطوح آلوده نیز می توانند به عنوان منبع باکتری و میکروب عمل کنند و ممکن است موجودات عفونی را در خود جای دهند و افراد هنگام لمس یا استفاده، پاتوژن های بدن شان گسترش می یابد. دانشمندان مدت هاست می دانند که سطوح محیطی مخزنی بالقوه برای عفونت های مرتبط با مراقبت های بهداشتی است. بنابراین تحقیقی در فرانسه در حال انجام است تا ماده ای با فعالیت ضد میکروبی قوی پیدا کند.

در مجله آنتی بیوتیک ها، "محمد تنویر مونیر" و همکارانش با همكاران سایر نقاط كار كردند تا رویكرد تازه ای به مواد بالقوه موجود در محیط مراقبت های بهداشتی داشته باشند.

آن ها کشف کرده اند چوب یک ماده قدیمی است و برای سطوح موجود در یک مرکز بهداشتی درمانی مدرن تقریباً غیرقابل تصور می باشد، متخلخل است و دارای گوشه هایی است که در آن کلنی های باکتریایی به طور فرضی ممکن است شکوفا شوند. علاوه بر این، فقط به اندازه فولاد ضد زنگ براق نیست، اما تحقیقات علمی خلاف این را ثابت می کند.

"مونیر" و تیم او بلوط را با سطوح آلومینیوم، پلی کربنات و فولاد ضد زنگ مقایسه کردند و دریافتند که وقتی چهار مورد از مشهورترین علل عفونت های باکتریایی مقاوم به دارو بر روی این سطوح قرار گرفت، بلوط بهترین نتیجه را در جلوگیری از رشد بیماری زا داشت. این یافته خیره کننده بود زیرا به نظر می رسد بلوط کمترین سطح باشد. در واقع از نظر اکثر زیست شناسان صندلی راحتی، انتخاب بلوط به عنوان ماده ای در بیمارستان ها نه تنها خلاف واقع تلقی می شود، بلکه تصور کردن آن ها به عنوان سطحی برای نرده های بیمارستانی، رویه های میز، سینی ها و سایر موارد معمول مورد استفاده در مراکز بهداشتی درمانی تقریباً دشوار است.

اما این تحقیق به طور چشمگیری خلاف آن را ثابت کرد. بلوط رشد باکتری را تقویت نمی کند، بلکه برعکس آن را مهار می کند.

 

سه شنبه ۱ دسامبر ۲۰۲۰

(برابر با ۱۱ آذر ۱۳۹۹)