کد خبر : 253858 تاریخ : ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۲ آذر - 01:06
ویروس شبه HIV از ژنوم پستانداران ویرایش شده است منبع: ساینس الرت / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- با برداشتن یک گام بزرگ در تحقیقاتHIV ، دانشمندان دانشکده پزشکی "لوئیس کاتز" ویروسی را که از نزدیک با HIV (علت ایدز مرتبط است) از ژنوم های پستانداران غیر انسانی با موفقیت ویرایش کردند. این دستیابی محققان را بیش از هر زمان دیگر به درمان دارویی برای عفونت HIV انسان نزدیك می كند.

محققان می گویند: ما برای اولین بار نشان می دهیم كه یك تلقیح از ساختار ویرایش ژن CRISPR ما كه توسط یك ویروس مرتبط با "آدنو" همراه است، می تواند ژنوم SIV را از سلول های آلوده در میمون های rhesus macaque  ویرایش كند.

"لارا کارنل" استاد و رئیس گروه علوم اعصاب دانشکده پزشکی "لوئیس کاتز" می گوید: پژوهش جدید نشان می دهد که از اهمیت ویژه ای در شناسایی ساختار ژن برخوردار است و می تواند به سلول ها و بافت های آلوده معروف به مخازن ویروسی برای SIV و HIV برسد. این مخازن سلول ها و بافت هایی هستند که ویروس ها در DNA میزبان ادغام می شوند و سال ها پنهان می شوند، مانع اصلی برای درمان عفونت هستند.

 SIV و HIV در این مخازن فراتر از توانایی ART است که همانند سازی ویروس را سرکوب می کند و ویروس را از خون پاک می کند. به محض متوقف شدن ART ، ویروس ها از مخازن آن ها خارج و تکثیر مجدد می شوند.

در پستانداران غیر انسان، SIV  رفتاری بسیار شبیه به HIV دارد.

مدل rhesus macaque آلوده به SIV که در آزمایشگاه دکتر "بوردو" مورد مطالعه قرار گرفت، یک مدل حیوانی بزرگ ایده آل برای جمع آوری عفونت HIV در انسان است.

برای مطالعه جدید، محققان با طراحی سازه ویرایش ژن CRISPR-         Cas9 مخصوص SIV شروع کردند. آزمایش های انجام شده در کشت سلولی تأیید کرد که ابزار ویرایش،DNA  یکپارچه SIV را در محل صحیح از DNA سلول میزبان با خطر محدود ویرایش ژن به طور بالقوه مضر در مکان های خارج از هدف، شکافت. تیم تحقیقاتی سپس این سازه را در یک ناقل ویروسی 9 (AAV9) مرتبط با آدنو که می تواند به صورت داخل وریدی به حیوانات آلوده به SIV تزریق شود، بسته بندی کرد.

دکتر "بوردو" با همکاری همکارانش در مرکز تحقیقات ملی پستانداران سه نفر آلوده به SIV را به طور تصادفی انتخاب کرد تا هر کدام یک بار تزریق AAV9-CRISPR-Cas9 دریافت کنند. پس از سه هفته، محققان خون و بافت های حیوانات را برداشت کردند. تجزیه و تحلیل ها نشان داد که در ماکاهای تیمار شده با AAV9-CRISPR-Cas9، ساختار ویرایش ژن در طیف وسیعی از بافت ها از جمله مغز استخوان، غدد لنفاوی و طحال توزیع شده و به سلول های CD4 + T رسیده است که قابل توجه است.

علاوه بر این، محققان معبد بر اساس تجزیه و تحلیل ژنتیکی بافت های حیوانات تحت درمان نشان دادند كه ژنوم SIV به طور مؤثر از سلول های آلوده جدا شده است.

مطالعه جدید در ادامه تلاش های پژوهشگران برای ایجاد یک سیستم ویرایش ژن جدید با استفاده از فناوری CRISPR-Cas9 - موضوع جایزه نوبل شیمی 2020 - برای حذف اختصاصی HIV از ژنوم های نگهدارنده ویروس است. محققان قبلاً نشان داده بودند که سیستم آن ها می تواند به طور مؤثری DNA را از سلول ها و بافت ها در مدل های حیوانات کوچک آلوده به اچ آی وی از جمله موش ها از بین ببرد.

دکتر "مک لین" می گوید: این تحول مهمی می باشد و گام بعدی ارزیابی این روش درمانی به مدت طولانی است.

وی امیدوار است که این استراتژی درمانی در جمعیت انسانی نیز تأثیر مثبت بگذارد.

 

چهارشنبه ۲ دسامبر ۲۰۲۰

(برابر با ۱۲ آذر ۱۳۹۹)