کد خبر : 253904 تاریخ : ۱۳۹۹ جمعه ۱۴ آذر - 17:50
خطر کرونا هنوز رفع نشده است احمد شیرزاد / نماینده سابق مجلس

نوآوران آنلاین- بدون شک در شرایطی که کرونا با سرعت بالایی در میان مردم جامعه ما تاخت و تاز می کند و مجالی برای کنترل نمی دهد تنها راهکاری که برای از بین بردن ویروس کووید 19 باقی می ماند این است که به طور کلی درصد ارتباط افراد با یک دیگر به صفر برسد که این امر منوط به عدم دید و بازدیدها، تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و مراکز آموزشی و همچنین تعطیلی مراکز تفریحی و فعالیت های شغلی است.

البته تعطیلی مشاغل به این معنا نیست که امور مردم دچار مشکل شود و در چنین شرایطی دورکاری بهترین گزینه برای فعالیت شغلی کارمندان است.

باید به طور کلی شهرها تعطیل شوند و مردم نیز حساسیت اوضاع را باور داشته باشند.

این که اکنون آمار مرگ ناشی از کرونا بالاست از یک سو به عدم رعایت موارد بهداشتی توسط عده ای از افراد بازمی گردد که کرونا را شوخی می پنداشتند و اصول بهداشتی را رعایت نمی کردند، اما عامل اصلی بروز چنین مشکلی عدم توجه مسؤولان به وخامت اوضاع است. چندین ماه قبل که کرونا در کشورمان، جان اولین قربانیان را گرفت باید اقدام اساسی در زمینه مهار این ویروس صورت می گرفت. هشدارهای بسیاری در خصوص بروز بحران در آینده به مسؤولان داده شد، اما این هشدارها کارگر نیفتاد و مسیر طبیعی تداوم یافت و نتیجه این شد که اکنون مردم در آتش کرونا می سوزند و مرگ بسیاری از اقوام و اعضای خانواده شان را به عینه شاهد هستند.

ویروس کرونا بسیار ریز و اصطلاحاً ذره بینی است و در کوچک ترین ارتباط فیزیکی میان انسان ها به یک دیگر منتقل می شود. به همین جهت باید گفت رفتارشناسی این ویروس نشان می دهد که باید ارتباط به صفر برسد که این اتفاق از طریق تعطیلی کلی محقق خواهد شد.

اگر همان زمانی که اولین موارد ابتلاء به کرونا در کشورمان شناسایی شدند، تعطیلی در دستور کار قرار می گرفت و همچنین جاده های ارتباطی بین شهرها مسدود می شد اکنون کرونا در این سطح وسیع میان شهرهای مختلف کشورمان انتقال نمی یافت و میزان مرگ و میر تا این اندازه بالا نبود. در حال حاضر بهترین اقدامی که مسؤولان می توانند انجام دهند این است که مصوباتی در خصوص تعطیلی بیشتر داشته باشند تا بازگشایی ها موجب القای این تصور نشود که شرایط عادی شده است و خطر کرونا رفع شده است.