کد خبر : 253907 تاریخ : ۱۳۹۹ جمعه ۱۴ آذر - 20:00
روشی برای بهبود یادگیری در افراد مبتلا به بیماری های روانی منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- بیش از 12 دارو برای درمان علائمی مانند توهم، رفتارهای نامنظم، بی نظمی در افکار و افراط های عاطفی مرتبط با اسکیزوفرنی، اختلال دو قطبی و سایر بیماری های شدید روانی شناخته شده است، اما درمان های دارویی در زمینه یادگیری، حافظه و مشکلات مربوط به تمرکز وجود دارند که ممکن است با چنین اختلالاتی همراه باشند.

در تلاش برای یافتن چنین روش های درمانی، محققان پزشکی گزارش دادند که آن ها یک تغییر ژنتیکی در بافت مغز زیرمجموعه ای از افراد متوفی را شناسایی کرده اند. بعضی از آن ها با سلامت روانی معمول و برخی دیگر با اسکیزوفرنی یا روان پریشی های دیگر هستند که ممکن است بر شناخت و ضریب هوشی تأثیر بگذارند. در این روند، آن ها جزئیات بیوشیمیایی مربوط به نحوه عملکرد ژن را کشف کردند.

نتایج کار آن ها شرح داده شده در مجله روان پزشکی آمریکا می تواند تولید داروهایی را که آنزیم ساخته شده توسط این ژن را هدف قرار می دهند، پیش ببرد و در نتیجه باعث بهبود شناخت در برخی از افراد مبتلا به بیماری های جدی روانی یا سایر شرایطی می شود که باعث کاهش ظرفیت یادگیری و حافظه می شود.

داروهای ضد "سایکوتیک" معمولی علائم اسکیزوفرنیا را درمان و دوپامین شیمیایی مغز و انتقال دهنده تکانه های عصبی همراه با توانایی احساس لذت، تفکر و برنامه ریزی که در بیماران مبتلا به اختلال عملکرد نامناسبی دارد را تنظیم می کنند.

با این حال، مطالعات ژنتیکی قبلی نیز نشان داده است که یک فرستنده سیگنال شیمیایی دیگر مغز "گلوتامات" یک ماده شیمیایی اصطلاحاً تحریکی است که با یادگیری و حافظه مرتبط است.

انتقال دهنده عصبی دیگر در این فرآیند، "استیل"، "آسپارتیل"، "گلوتامات" به طور خاص به گیرنده پروتئینی موجود در سلول های مغزی متصل می شود که با اسکیزوفرنی مرتبط است، اما نحوه تأثیر آن بر این اختلال مشخص نیست.

تحقیقات داروساز بالینی "کریستین بیگوس" استادیار پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه "جان هاپکینز" به دنبال کشف عمیق تر نقش NAAG در اختلال شناختی با هدف توسعه درمان های نهایی برای درمان این یادگیری است و مشکلات حافظه یا تمرکز با استفاده از بافت های جمع شده از مخزن مغز اهداكنندگان متوفی متعلق به مؤسسه "لیبر" برای رشد مغز، "بیگوس" و تیم وی مقادیر برخی محصولات ژنتیكی را در مغز 175 نفری كه اسكیزوفرنی داشتند و مغز 237 گروه كنترل معمولی اندازه گیری و مقایسه كردند.

"بیگوس" و همکارانش به طور خاص ژن سازنده آنزیمی را که به عنوان "گلوتامات کربوکسی پپتیداز" II (GCPII) شناخته می شود، بررسی می کنند که NAAG را به اجزای تشکیل دهنده آن و گلوتامات تجزیه می کند. در مغز افراد مبتلا به اسکیزوفرنی و در کنترل های معمولی، آن ها دریافتند که حاملان این نوع ژنتیک (داشتن یک یا دو نسخه از تغییر ژن) دارای سطح بالاتری از محصول ژنتیکی تولید کننده آنزیم GCPII  هستند.

 

شنبه ۵ دسامبر ۲۰۲۰

(برابر با ۱۵ آذر ۱۳۹۹)