کد خبر : 264635 تاریخ : ۱۳۹۹ سه شنبه ۹ دي - 18:31
نسبت به نابودی کسب و کارها بی تفاوت نباشیم حمید حاج اسماعیلی / کارشناس حوزه کار

نوآوران آنلاین- از اسفند سال 98 که کرونا در ایران مبتلایانی داشت تا اکنون که نزدیک به یک سال از آن می گذرد، کرونا آسیب های بسیاری به روح و روان مردم و همچنین به اقتصادشان وارد ساخته است.

نمی توان منکر وجود مشکلات بسیار بالای موجود در اقتصاد شد، اما می توان با تلاش در راستای بهبود آن ها شرایطی را ایجاد کرد که مردم شاهد روزهای بهتر باشند.

دولت می تواند در شرایط کنونی که به واقع می توان آن را حساس دانست، حمایت هایی به شکل های مختلف از مردم داشته باشد تا آن ها کمتر دچار مشکلات روانی و اقتصادی شوند.

مسائل اقتصادی در صورتی که ریشه دارتر و عمیق تر شوند مشکلات روحی گسترده ای برای مردم ایجاد می کنند. این اتفاق در حال حاضر رخ داده است و بسیاری از افراد جامعه ما گله از شرایط دارند و چنین عنوان می کنند که از نظر روحی به شدت دچار مشکل شده اند.

افزون بر این بسیاری از کسبه و اصناف در حال حاضر با کاهش تقاضا مواجه هستند و نمی توانند درآمد مناسبی کسب کنند. حتی در برخی موارد باید گفت مشاغل آزاد قادر به تامین هزینه آب و برق واحد اقتصادی کوچک شان نیز نیستند.

این وضعیت باید خاتمه یابد و دولت کمک کند تا وضعیت عادی شود.

طبیعتاً در وضعیتی که اقتصاد به گونه ای آشفته است که هزینه ها از درآمدها پیشی می گیرد نمی توان انتظار داشت تقاضا به روال سابق باقی بماند. در این شرایط مردم از بسیاری از نیازهای شان چشم پوشی می کنند تا اولویت های شان را تهیه کنند.

به این ترتیب بسیاری از کسب و کارها که مستقیماً با قدرت خرید مردم در ارتباط بودند حیات شان تهدید می شود و نمی توانند همچون قبل درآمدزایی کنند و تداوم این وضعیت همین طور که اکنون قابل رؤیت است، روزهای سخت و طاقت فرسایی را در اقتصاد ایجاد می کند.

همه این مشکلات کنونی در صورتی که دولت عزم و اراده جدی برای حل مسائل داشته باشد، قابل رفع هستند.

باید دولتمردان بیش از هر عامل دیگری ایجاد شرایط رفاهی مناسب را در اولویت قرار دهند و نسبت به مشکلات مردم و همچنین اتفاقات تلخی که برای کسب و کارها افتاده است، بی تفاوت نباشند.