کد خبر : 264814 تاریخ : ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۵ دي - 20:17
سیاست های ارزی با در نظر گرفتن همه جوانب اجرا شوند آلبرت بغزیان / استاد دانشگاه

نوآوران آنلاین- یکی از مهم ترین و بحث برانگیزترین مسائل در اقتصاد ایران موضوع نرخ ارز است که همواره مشکلاتی را از جهت افزایش قیمت ها و تورم ایجاد کرده است.

به اعتقاد من اقتصاد ایران از زیرساخت های مناسبی برخوردار نیست و به همین دلیل دچار مشکلات بسیاری می شود.

از دیگر سو نظارت صحیحی بر نحوه اجرای سیاست های ارزی نمی شود. به همین دلیل هر گونه سیاستی که فی نفسه صحیح باشد نیز در کشور ما مشکل زا می شود.

برای نمونه می توان به سیاست ارائه ارز 4200 تومانی اشاره کرد که همزمان با افزایش نرخ ارز این تصمیم مهم اتخاذ شد و این نوع ارز در اختیار واردکنندگان قرار گرفت، اما آن چه در عمل صورت گرفت رانت بود و این ارز در بازار فروخته شد و ورود یکباره منابع ارزی به بازار تبعاتی همچون بالا رفتن نرخ و همچنین گرانی در اقتصاد را به دنبال داشت.

به همین جهت نمی توان به طور قاطع گفت که ارز 4200 تومانی راهگشاست و به مهار تورم کمک می کند.

برای مهار تورم و ثبات اقتصادی راه های مناسب تر دیگری وجود دارد که مسؤولان به آن توجهی نمی کنند.

نباید سیاست ها به نحوی تصویب و اجرا شوند که زیان اصلی آن متوجه مردم شود و گرانی همچنان تداوم یابد.

سیاست های ارزی از جمله مسائل حساسی هستند که باید هر گونه تصمیم گیری در این زمینه کارشناسی شده و پس از بررسی و در نظر گرفتن جوانب آن باشد.

باید تمام راه های فساد و رانت محدود شود و افراد نتوانند به راحتی از منابع ارزی سوء استفاده کنند.

در حال حاضر گویا حذف ارز 4200 تومانی در دستور کار است. از این جهت که ارائه این نوع ارز تأثیر چندانی بر جلوگیری از گرانی ها نداشت می توان گفت عدم ارائه اش چندان مشکل زا نباشد البته مشروط بر این که مسؤولان و ناظران اجازه افزایش بدون دلیل قیمت ها به واردکنندگان را ندهند و قیمت ها کنترل شود.