کد خبر : 264870 تاریخ : ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۸ دي - 05:42
ترامپ در یک قدمی استیضاح منبع: رویترز / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- صدها نفر از طرفداران "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه 6 ژانویه 2021 میلادی (برابر با 17 دی 1399 هجری شمسی) در تلاش برای لغو شکست انتخاباتی خود به پایتخت ایالات متحده حمله کردند و کنگره را مجبور کردند پیروزی "جو بایدن" رئیس جمهور منتخب را منتفی اعلام کند.

پلیس ایالات متحده نیز در واکنش به این اقدام دست به کار شد و تلاش کرد ساختمان   Capitol  را از هواداران ترامپ خالی کند.

برخی از معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری امریکا مجلس سنا را اشغال کردند و فریاد زدند: "ترامپ در آن انتخابات پیروز شده است".

معترضین در ادامه اعتراضات شان با پلیس این کشور درگیر شدند.

ویدئوهای منتشر شده نشان از آن دارد که طرفداران ترامپ اقدام به شکستن پنجره ها کردند و پلیس برای مقابله با آن ها از گاز اشک آور در داخل ساختمان استفاده کرد.

 

"رابرت" رئیس پلیس متروپولیتن واشنگتن در این خصوص گفت: معترضان از مواد تحریک کننده شیمیایی برای حمله به پلیس استفاده کرده و چندین نفر نیز زخمی شده اند.

رسانه های محلی نیز اعلام کرده اند که یک زن غیرنظامی پس از شلیک گلوله در هنگام ضرب و شتم جان خود را از دست داد.

https://cdn.isna.ir/d/2021/01/07/3/61821206.jpg
 

پلیس فدرال آمریکا اعلام کرد: 2 اتومبیل حاوی مواد منفجره را نیز خلع سلاح کرده است.

این صحنه های آشفته پس از آن اتفاق افتاد که ترامپ متعهد به انتقال مسالمت آمیز قدرت نبود و هزاران معترض را خطاب قرار داد و ادعاهای بی اساسی مبنی بر سرقت انتخابات از وی به دلیل تقلب گسترده و بی نظمی را تکرار کرد.

"بایدن" که دموکرات است و ترامپ جمهوریخواه را در انتخابات شکست داد و قرار است از 20 ژانویه 2021 میلادی (برابر با چهارشنبه اول بهمن 1399 هجری شمسی) روی کار بیاید فعالیت معترضان را شورش عنوان کرد.

"مایک پنس" معاون ترامپ نیز در این خصوص اظهار داشت: حمله تظاهرکنندگان، شکستن پنجره ها، اشغال دفاتر، حمله به کنگره و تهدید امنیت مقامات منتخب، یک اعتراض نیست بلکه شورش است.

وی از ترامپ خواست تا پایان این وضعیت را از طریق تلویزیون ملی امریکا خواستار شود.

ترامپ نیز در ویدئویی که در توئیتر منتشر کرد: همچنان ادعاهای کذب خود در مورد تقلب در انتخابات را تکرار کرد، اما از معترضین خواست تا آن جا را ترک کنند.

وی گفت: "شما باید اکنون به خانه خود بروید. ما باید به صلح برسیم. شما بسیار خاص هستید".


 

توئیتر نیز کاربران را از بازتوییت مجدد ویدئوی ترامپ محدود کرد.

علاوه بر این حساب کاربری ترامپ به مدت ١٢ ساعت مسدود شده است و موارد نقض (قوانین توئیتر)‌ در آینده به تعلیق دائمی منجر خواهد شد.

قانونگذاران در مورد آخرین تلاش نمایندگان طرفدار ترامپ برای به چالش کشیدن نتایج بحث کردند که بعید به نظر می رسد موافقان ترامپ موفق شوند.

منتقدان، تلاش نمایندگان جمهوری خواه را حمله به دموکراسی آمریکایی و حاکمیت قانون و اقدام به کودتا خواندند.

 

به دنبال اتفاقاتی که افتاد، "ایلهان عمر" که یکی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکاست اعلام کرد: قصد دارد طرحی برای استیضاح ترامپ آماده و او را توسط سنا برکنار کند و اجازه ندهند که در جایگاه ریاست جمهوری فعالیتش را ادامه دهد. مسأله دفاع از جمهوری است و باید به آن متعهد باشیم.