کد خبر : 264941 تاریخ : ۱۳۹۹ شنبه ۲۰ دي - 20:40
ضرورت کاهش بی اعتمادی شکل گرفته در جامعه علی تاجرنیا / فعال سیاسی اصلاح طلب

نوآوران آنلاین- اغراق نکرده ایم اگر بگوییم که این روزها کشور ما از نظر اقتصادی وضعیت مناسبی را نمی گذراند و مردم فشارهای بسیاری را متحمل شده اند.

چند سالی است که مردم ما در حال تحمل شرایط سخت اقتصادی هستند و اکنون این اتفاق تلخ به اوج خود رسیده و غیر قابل تحمل شده است.

همین شرایط موجب شده تا افراد جامعه نتوانند به مسؤولان اعتماد کنند و وضعیت به گونه ای اسفبار شده که مهم ترین اصل در کشور ما یعنی اعتماد مردم به عنوان سرمایه اجتماعی خدشه دار شود.

یکی از مهم ترین موضوعاتی که باید مورد توجه قرار گیرد و مسؤولان در همه زمینه آن ها را در نظر داشته باشند بحث اعتماد عمومی است.

نادیده گرفتن اهمیت این امر موجب شد تا اخیراً در سطح جامعه به شکلی وسیع شاهد بی اعتمادی باشیم.

نباید از کنار این اتفاق به سادگی عبور کرد؛ چرا که مردم مهم ترین سرمایه اجتماعی هستند و دیدگاه شان تعیین کننده بسیاری از امور مهم خواهد بود.

از آن جمله می توان به مشارکت مردم در انتخابات اشاره کرد که باید همچنان حضور مردم در این عرصه مهم پرشور باشد.

نباید مشکلات به قدری در کشور ما زندگی مردم را تحت فشارهای مختلف قرار دهند که مردم رمقی برای شرکت پرشور در انتخابات نداشته باشند.

این امر مستلزم داشتن گوش شنوا در میان مسؤولان است. قطع یقین وقتی مردم شاهد توجه مسؤولان به وضعیت رفاهی جامعه باشند و از نزدیک متوجه اراده کافی و تلاش های آن ها در زمینه ساماندهی وضعیت اقتصادی کشور باشند، روحیه امید در آن ها تقویت می شود و اعتماد از دست رفته تا حدی بازیابی می شود.

این نکته قابل تأمل است که فاصله میان مسؤولان و مردم افزایش یافته و مردم نمی توانند از نزدیک با آن ها تعامل برقرار کنند و مشکلات شان را به گوش مسؤولان برسانند و انتقاداتی را مطرح کنند.

اگر شرایط همین گونه پیش رود باید نگران کمرنگ شدن همبستگی اجتماعی باشیم. از این رو مسؤولان باید توجه ویژه ای نسبت به این موضوع داشته باشند و اجازه ندهند که این بی اعتمادی همچنان تداوم یابد.