کد خبر : 264992 تاریخ : ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۱ دي - 20:14
ارز 4200 تومانی تأثیری در کاهش قیمت ها نداشت حمیدرضا صالحی / عضو اتاق بازرگانی

نوآوران آنلاین- چند سال پیش که ارز به شکلی عجیب و غیرمنتظره افزایش قیمت را تجربه کرد، قیمت ها یکباره افزایش یافت؛ چرا که بسیاری از نیازهای ضروری مردم یا به طور مستقیم از خارج وارد می شد یا این که در ساخت آن ها مواد اولیه ای به کار می رفت که از طریق واردات و پرداخت ارز تهیه می شد.

به این ترتیب به تناسب بالا رفتن نرخ دلار، در داخل کشورمان نیز شاهد افزایش شدید قیمت ها بودیم. در بسیاری از زمینه ها مردم دچار مشکل شدند و در نهایت دولت تصمیم به ارائه ارز 4200 تومانی گرفت تا به این ترتیب از شدت گرانی ها بکاهد و نوسانات ارزی را کاهش دهد.

شاید اگر تخصیص ارز 4200 تومانی با درایت و دقت بیشتری به واردکنندگان واقعی مردم صورت می گرفت در حال حاضر شاهد مزایای مثبت آن در زمینه کنترل قیمت کالاها بودیم.

این اتفاق نیفتاد و رویه افزایش قیمت ها همین طور تداوم یافت تا این که در نهایت همه به این نتیجه رسیدیم که وجود چندین نرخ برای ارز، مشکلاتی از جمله رشد مداوم قیمت ها را به دنبال خواهد داشت.

در حال حاضر گویا قرار است که بودجه سال آینده بدون ارز 4200 تومانی و با یک نرخ ارز به تصویب برسد. شاید برخی نسبت به این اتفاق نگاه منفی داشته باشند و توجیه شان این باشد که این امر به افزایش قیمت ها رقم خواهد زد، اما در پاسخ به آن ها باید گفت تخصیص ارز 4200 تومانی نتیجه ای جز گرانی و تورم برای مردم و فساد در جامعه به دنبال نداشت.

در چنین حالتی اصلاً منطقی نیست که به این رویه ادامه داده شود. تا حد امکان باید زمینه بروز مشکلات اقتصادی که مستقیماً به زندگی مردم مربوط می شود را از بین برد و پیش از تدوین و اجرای هر طرحی مزایا و معایب آن را در نظر داشت تا معیشت مردم بیش از این آسیب نبیند.

در حال حاضر شرایط به گونه ای است که به صلاح است ارز تک نرخی شود و باید این اتفاق را شاهد باشیم.