کد خبر : 265053 تاریخ : ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۳ دي - 18:09
معاون سابق وزارت صنعت در گفت و گو با نوآوران عنوان کرد: تحریم ها؛ آدرس غلط برای توجیه مشکلات داخلی تحریم های اقتصادی سال هاست که علیه کشورمان اعمال شده اند و در اقتصاد ایران نیز بی تأثیر نبوده اند، اما این تأثیر به اندازه ای که مسؤولان اغراق می کنند نبوده است. باید واقع بین باشیم و این امر را باور کنیم تا زمانی که در داخل، اقتصاد ما از زیرساخت های قوی برخوردار نباشد و اصلی به نام مدیریت ناکارآمد همچون تهدیدی بر بخش های مختلف سایه انداخته است، نمی توان امید داشت که بتوانیم به مقابله با تحریم ها به عنوان یک عامل خارجی بپردازیم.

نوآوران آنلاین- طبیعتاً در شرایطی که کشور ما در داخل با بحران مواجه است نمی تواند تهدیدات و آسیب های خارجی را دفع کند.

به همین جهت مشکلاتی ایجاد می شود و مسؤولان نیز چنین عنوان می کنند که تحریم ها عامل بسیاری از مسائل هستند.

در همین خصوص به گفت و گو با محمود دودانگه، معاون سابق وزارت صنعت پرداختیم.

دودانگه طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران اظهار داشت: در شرایط کنونی مشکلات اقتصادی بسیاری بر زندگی مردم چنبره زده است که مسؤولان هر از چندگاهی با دادن آدرس های غلط سعی دارند خود را بدون نقش در بروز مسائل نشان دهند. این در حالی است که علت اصلی وقوع اتفاقات تلخ همچون گرانی و تورم رو به رشد در کشور ما به نتیجه مسؤولان بازمی گردد. وقتی که مدیران قادر به اداره اوضاع نیستند و نمی توانند از عهده مسؤولیت شان برآیند طبیعتاً کاستی هایی رخ می دهد که تأثیر اصلی آن را در زندگی مردم شاهد خواهیم بود.

وی افزود: نمی توان نقش منفی مدیریت در برخی از قسمت های کشور را در بروز مشکلات کنونی انکار کرد. در بسیاری از کشورهایی که از مدیریت قوی برخوردارند اقتصادشان با وجود همه فراز و فرودها و مشکلاتی که دارد اما همچنان سرپاست و مردم شان سطحی از رفاه را تجربه می کنند، اما در کشور ما سهل انگاری برخی مسؤولان موجب شده تا کوهی از مشکلات اقتصادی بر خانوارها فشار بیاورند و کیفیت زندگی مردم را به سطح بسیار پایینی تنزل دهند.

معاون سابق وزارت صنعت با بیان این که برخی مدیران عنوان می کنند موانع و محدودیت هایی در زمینه اجرای برخی قوانین وجود دارد، گفت: اولاً باید این موانع مورد بررسی و واکاوی قرار گیرند و با اتخاذ سیاست هایی مناسب رفع شوند. دوماً باید به این نکته توجه کرد که در بسیاری از موارد، سیاست های مناسبی تصویب می شوند اما در عمل به دلیل عدم پایبندی به قانون و اصول، به درستی اجرا نمی شوند و در نهایت شاهد تبعات زیان بار آن ها هستیم به جای مزایای خوب. از این رو می توان به جرأت گفت ناکارآمدی های مدیریتی، اقتصاد را به وضع کنونی رسانده است و مردم را تحت فشار قرار داده است.

دودانگه مهم ترین معضل اصلی کشور را مسائل اقتصادی دانست و مطرح کرد: این حوزه به قدری با اهمیت است که زمانی که در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستیم در سایر بخش ها نیز شاهد تبعاتش خواهیم بود. به عنوان مثال می توان به ناهنجاری های اجتماعی همچون سرقت اشاره کرد که طی ماه های اخیر بر اساس آمارهایی که منتشر شده است تقریبا می توان گفت افزایش یافته و در جامعه شاهد گسترش آسیب های اجتماعی بسیاری هستیم. در ریشه یابی این آسیب ها به مشکلات اقتصادی می رسیم که زمینه ساز اصلی بسیاری از اتفاقات تلخ در جامعه ماست.

وی همچنین به بحث تحریم ها اشاره کرد و گفت: این که برخی مسؤولان عنوان می کنند تحریم ها علت اصلی بروز مشکلات داخلی ماست، آدرس غلط است. تحریم های خارجی که علیه کشورمان اعمال شده است تا حدی موجب شده تا اقتصاد ما ضعیف شود؛ چرا که به موجب آن بسیاری از مناسبات تجاری کاهش یافته است و کشور با کاهش درآمدهای ناشی از صادرات مواجه است. در این امر شکی نیست که با اعمال تحریم های نفتی، میزان ارزآوری در کشورمان کاهش یافت، اما باید پیش تر مسؤولان به این فکر می افتادند که وابستگی نفتی را کاهش دهند و از طرق دیگری اقدام به کسب درآمد برای کشور کنند نه این که سال ها متکی به اقتصاد نفتی باشیم.

معاون سابق وزارت صنعت ادامه داد: یکی از علل اصلی بروز کسری بودجه در شرایط کنونی نیز تک محصولی بودن اقتصاد و وابستگی بیش از اندازه به نفت است. دولت باید راهی برای خروج از این وضعیت بیابد که به اعتقاد من بهترین اقدامی که می تواند در شرایط کنونی صورت دهد گسترش صادرات غیرنفتی است. در داخل نیز باید با ایجاد شرایط پایدار و ثابت، راه افزایش قیمت ها و سیر صعودی تورم را ببندد و اجازه ندهد که معیشت مردم دستخوش بحران های اقتصادی قرار گیرد.