کد خبر : 265077 تاریخ : ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۴ دي - 22:38
ترامپ برای بار دوم استیضاح می شود/ واشنگتن در حالت آماده باش امنیتی منبع: رویترز / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- مجلس نمایندگان ایالات متحده روز چهارشنبه 13 ژانویه 2021 (برابر با 24 دی 1399) اقدام به رأی گیری در مورد استیضاح رئیس جمهور دونالد ترامپ کرد.
در نهایت این طرح با 232 رأی موافق و ۱۹۷ رأی مخالف به تصویب رسید.

۱۰ نماینده جمهوری‌خواه نیز در میان رأی دهندگان مثبت به این طرح بودند. به این ترتیب به طور قاطع باید گفت ترامپ روز جمعه استیضاح می شود.

هنگامی که حامیان ترامپ امنیت ساختمان کنگره امریکا را نقض کردند، نمایندگان مجلس فرار کردند و در آن اوضاع آشفته 5 نفر نیز کشته شدند.

در آن روز قرار بود مجلس بررسی نهایی در خصوص ریاست جمهوری جوبایدن را در دستور کار قرار دهد که با هجوم هواداران ترامپ مواجه شد، اما در نهایت این امر صورت گرفت و رسماً اعلام شد که "جو بایدن" به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده امریکا پذیرفته شده است.

پس از آن کنگره اعلام کرد برای استیضاح ترامپ جلسه برگزار می کند و پس از رأی گیری در این زمینه روز جمعه ترامپ استیضاح خواهد شد.

ترامپ اولین رئیس جمهور امریکاست که دو بار استیضاح می شود.

طبق قانون اساسی ایالات متحده، استیضاح در مجلس باعث محاکمه در سنا و برکناری رئیس جمهور می شود.

حداقل پنج جمهوری خواه گفته اند که در حمایت از استیضاح به دموکرات ها خواهند پیوست. تنها هفت روز برای دادگاه سنا برای اخراج ترامپ از سمت خود باقی مانده است.

"جیم مک گاورن" نماینده دموکرات نیز در صحن مجلس گفت: رئیس جمهور ایالات متحده اقدام به کودتا در این کشور کرد و این جرم مستحق استیضاح است.  

نیروهای گارد ملی و پلیس امنیت در پایتخت امریکا مستقر شده اند و تأمین امنیت مراسم تحلیف جو بایدن را بر عهده دارند.

در حال حاضر واشنگتن قبل از مراسم تحلیف بایدن در حالت آماده باش امنیتی است و حتی تعداد زیادی از نیروهای گارد ملی از قبل از جلسه روز چهارشنبه 13 ژانویه 2021 (برابر با 24 دی 1399) در داخل ساختمان کنگره خوابیدند.

پنج شنبه ۱۴ ژانویه ۲۰۲۱

(برابر با ۲۵ دی ۱۳۹۹)