کد خبر : 265121 تاریخ : ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۸ دي - 20:08
معیشت مردم تحت تأثیر گرانی و کم فروشی جمشید عدالتیان / عضو سابق اتاق بازرگانی

نوآوران آنلاین- بدون شک در شرایط کنونی که اقتصاد ایران با مشکلات بسیاری مواجه است نیاز به مدیریتی دارد که بتواند اقتصاد را در مسیر صحیحی قرار دهد و شرایط مالی مردم را بهبود بخشد.

قطعاً نوع مدیریتی که اعمال می شود باید ایجادکننده ثبات باشد تا در وضعیتی که حقوق و دستمزدها افزایش نیافته است مردم بتوانند با وجود افزایش قیمت های مکرر، زندگی شان را بگذرانند.

این روزها در کنار گران فروشی شاهد کم فروشی های بسیاری نیز هستیم که زندگی را برای مردم تلخ کرده است.

در حال حاضر بسیاری از محصولاتی که تهیه می کنیم از حجمش کاسته شده است که این نمونه بارز کم فروشی است؛ این در حالی است که کالاها هم قیمت شان افزایش می یابد و هم با وزن کمتری به دست مصرف کننده می رسند.

یعنی از دو جهت شاهد افزایش فشار به مردم هستیم. از یک سو گران فروشی و از دیگر سو نیز کم فروشی.

در چنین شرایطی باید اذعان داشت نحوه مدیریت و نظارت بر بازار اشتباه است که این رویه ایجاد شده و تداوم یافته است.

متأسفانه وجود افراد سودجو و نبود ناظران قوی موجب شده تا بازارهای اقتصادی به سمت و سویی حرکت کنند که دلالان تمایل دارند.

باید فعالیت این عده که اقتصاد را دچار مشکل می کنند قطع شود و مسؤولان، بازار را به نحوی مطلوب و متناسب با شرایط مردم اداره کنند که شاهد افزایش شکاف میان قدرت خرید مردم و قیمت ها نباشیم.

هر چه این شکاف عمیق تر شود مردم مشکلات شان بیشتر می شود. متاسفانه این اتفاق طی سال های اخیر افتاده است و خانوارها دچار مشکلات بسیاری شده اند.

طی یک سالی که کرونا در کشورمان گسترش یافته است بسیاری از مشاغل از بین رفته اند و افراد زیادی بیکار شده اند. در چنین شرایطی که گرانی ها بر زندگی مردم چنبره زده است باید سیاست هایی تدوین و اجرایی شوند که اوضاع به نحوی تغییر کند که مردم رفاه را تجربه کنند و شاهد این سطح از گرانی ها و تورم های یک شبه نباشند.