کد خبر : 265125 تاریخ : ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۹ دي - 00:07
فضای مجازی چه تأثیری بر سلامت روانی جوانان دارد؟ منبع: ساینس الرت / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- همه ما این کار را انجام داده ایم؛ بلافاصله قبل از خواب در تلفن های خود می گردیم تا آخرین اخبار را بخوانیم و به این ترتیب ساعت های مکرری از شب که باید به استراحت بپردازیم صرف حضور در فضای مجازی می کنیم و روز بعد با احساس غرق شدن در اضطراب و خستگی از خواب بیدار می شویم، اما چگونه رسانه های اجتماعی و خواب ناخوشایند دقیقاً چگونه بر سلامت روان ما تأثیر می گذارند؟ محققان دپارتمان اپیدمیولوژی و آمار زیستی دانشکده پزشکی و دندانپزشکی Schulich وسترن در تلاشند تا رابطه بین خواب، رسانه های اجتماعی و سلامت روان در بین جوانان را درک کنند.

پروفسور "کلی اندرسون" از طریق یک مرور سیستماتیک از مطالعات منتشر شده قبلی به طور خاص به نقش رسانه های اجتماعی در زندگی پرداخت.

وی افزود: مطالعات نشان داد که این رابطه چقدر پیچیده است. این چیزها احتمالاً دو طرفه هستند؛ احتمالاً همه آن ها بخشی از یک روند بزرگ تر هستند که به یک دیگر بازمی‌گردند. بنابراین، اگر خواب خوبی ندارید، احتمالاً بیشتر اوقات از رسانه های اجتماعی استفاده خواهید کرد. این سلامت روان شماست که بر خواب تأثیر می گذارد. این موضوع به ویژه در هنگام شیوع بیماری بسیار مهم شده است.

"اندرسون" عنوان کرد: با توجه به محدودیت های اجتماعی موجود، جوانان ممكن است به استفاده از رسانه های اجتماعی بیشتر روی آورند. همچنان كه جوانان به یادگیری آنلاین ادامه می دهند، فن آوری به راحتی در دسترس آن ها قرار می گیرد و زمان نمایش بیشتر می شود.

این بررسی ارتباط قابل توجهی را بین استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی و نتایج ضعیف بهداشت روان و بین کیفیت پایین خواب و سلامت روان منفی نشان داد. استفاده مکرر از شبکه های اجتماعی عامل خطری برای سلامت روان و نتایج بد خواب بود.

"جونید حسین" یکی از نویسندگان کمک کننده در این بررسی، گفت: ارتباط بین این سه چیزی است که واقعاً ما را علاقه مند به پژوهش کرده است. بر اساس تحقیقات ما به نظر می رسید که حداقل بخشی از تأثیرات منفی استفاده رسانه های اجتماعی بر سلامت روان ممکن است از طریق اختلالات خواب باشد.

نویسندگان خاطرنشان کردند که هیچ یک از مطالعات موجود در این بررسی به طور خاص تأثیر متقابل هر سه عامل را بررسی نکرده است و اندرسون می گوید این منطقه زمینه ای برای مطالعه بیشتر است.

"آندرسون" گفت: یکی از اصلی ترین اقدامات این است که این یک فرایند بسیار پیچیده است و ما به داده های بسیار خوبی نیاز خواهیم داشت تا بتوانیم سهم هر یک از آنها و مکانیزم های اساسی این روابط را از بین ببریم.

مطالعه دیگری که اخیراً از دپارتمان اپیدمیولوژی و آمار زیستی منتشر شده نشان می دهد نوجوانانی که در خواب مشکل دارند بیشتر در معرض خطر علائم اضطراب و افسردگی قرار دارند و این رابطه در بین دختران بسیار قوی است.

با تجزیه و تحلیل داده ها از نظرسنجی ملی طولی کودکان و جوانان کانادا، مطالعه منتشر شده در مجله تحقیقات روان تنی نشان داد دختران با مشکلات مداوم خواب بین سنین 12 تا 15 سال میزان بالاتری از اضطراب و افسردگی را تجربه می کنند.

دکتر "استرانجس" رئیس گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی که محقق ارشد این تحقیق بود، گفت: این علائم می توانند در بزرگسالی ادامه داشته و بر روابط و کیفیت زندگی و شغل، تأثیر منفی بگذارند. این مطالعه نقش بالقوه مشکلات خواب برای سلامت روان نوجوانان را برجسته می کند. یافته های ما بیشتر بر لزوم ابتکارات بهداشت عمومی برای ارتقای بهداشت خواب در این زیرگروه جمعیتی که با یک زندگی حیاتی روبه‌رو هستند تأکید می کند.

وی افزود: یکی از راه های ارتقای بهداشت روانی این است که زمان حضور در فضای مجازی قبل از خواب را محدود کنیم.

"استرانجس" عنوان کرد: مشکلات خواب در نوجوانان یکی از نگرانی های بهداشت عمومی است. حداکثر 25 درصد از افراد کانادایی 12 تا 15 ساله مشکلات خواب بیش از یک بار در هفته را گزارش می کنند. از دیدگاه بهداشت عمومی، این تحقیق به شواهدی در مورد تأثیر مهم و بالقوه سلامت روان در طولانی مدت مشکلات خواب کمک می کند.

 

دوشنبه ۱۸ ژانویه ۲۰۲۱

(برابر با ۲۹ دی ۱۳۹۹)