کد خبر : 265126 تاریخ : ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۹ دي - 00:44
کشف راهی برای تسکین عوارض داروهای ضد روان پریشی منبع: گلوبال نیوز / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- تیمی از دانشمندان و مهندسان مغز و اعصاب در دانشگاه "مک مستر" اسپری بینی ایجاد کرده اند تا داروهای ضد روان پریشی را به جای عبور از بدن مستقیماً به مغز برساند.

جهش در بهره وری بدین معناست که بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی، اختلال دو قطبی و سایر شرایط می توانند دوز داروهای ضد روان پریشی قدرتمند خود را تا سه چهارم کاهش دهند که انتظار می رود آن ها را از عوارض جانبی گاهی اوقات ناتوان کننده در امان بگذارد و در عین حال فرکانس مورد نیاز را نیز به طور قابل توجهی کاهش دهد.

این روش جدید، دارو را در یک اسپری که مستقیماً از طریق بینی به مغز می رسد، ارائه می دهد و به بیماران سهولت استفاده بیشتر و نوید بهبود کیفیت زندگی از جمله درمان مؤثرتر و مطمئن تر را می دهد.

"رام میشرا" استاد گروه روان پزشکی و علوم اعصاب و رفتار و مدیر دانشکده مهندسی پزشکی "مک مستر" در این خصوص گفت: مشکل بیماران استفاده کننده از داروهای ضد روان پریشی این است که مصرف آن ها به صورت خوراکی یا تزریق به این معنی است که داروها باید قبل از رسیدن از طریق خون به مغز از بدن عبور کنند. برای اطمینان از این که داروی خوراکی یا تزریقی کافی به مغز می رسد، بیمار باید بیش از آن چه مغز دریافت می کند، مصرف کند و منجر به عوارض جانبی جدی بعضاً شود از جمله افزایش وزن، دیابت، اختلالات حرکتی ناشی از دارو و آسیب اندام به مدت طولانی مدت.

هنگامی که از طریق بینی دارو وارد بدن می شود، داروی اسپری می تواند مستقیماً از طریق عصب بویایی وارد مغز شود.

"میشرا" می گوید: ترفند در اینجا تجویز دارو از درب پشتی به مغز است، زیرا درب ورودی بسیار محکم بسته شده است. از این طریق می توانیم سد خونی ـ مغزی را دور بزنیم. با رساندن مستقیم دارو به هدف، می توانیم از عوارض جانبی زیر مغز جلوگیری کنیم.

 

دوشنبه ۱۸ ژانویه ۲۰۲۱

(برابر با ۲۹ دی ۱۳۹۹)