نوآوران آنلاین-استفاده از گاز طبیعی تولیدی پالایشگاه در جهت احتراق در کورهها علیرغم عدم صرفه اقتصادی و منع استفاده از سوخت مایع به دلیل شدت آلودگی، تغلیظ آلایندهها و Shutdown های احتمالی.
-نصب و بهرهبرداری از سیستم اکونومایزر (پیشگرمکن) دیگ بخار B در واحد تولید بخار که منجر به کاهش مصرف سوخت، بهینهسازی سیستم احتراق و کاهش انتشار آلایندههای خروجی از این دیگ بخار شده است. -پیگیری برای ترخیص آنالایزرهای آنلاین پایش VOC از گمرک به جهت نصب و پایش پارامترهای BTEX در بخش هوا در ۵ نقطه از شرکت. -نصب آنالایزر های اکسیژن بر روی کورههای واحد تبدیل کاتالیستی شماره یک ۱ شرکت بهمنظور تنظیم جریان اکسیژن در فرآیند احتراق و کنترل حداکثری آلایندههای خروجی از کورههای این واحد. -تولید گازوئیل یورو ۴ و یورو ۵ از ۲ میلیون لیتر در روز به ۴ میلیون لیتر در روز افزایشیافته که با توجه به سهم خودروهای سنگین در آلودگی کلانشهرها این امر میتواند در کاهش آلودگی هوا مؤثر واقع گردد. -تولید روزانه حدود ۱۲ میلیون لیتر در روز بنزین یورو ۵ باهدف مصرف در کلانشهر اصفهان و توزیع توسط شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در سایر کلانشهرها. -کاهش ظرفیت تصفیه نفت خام از ۳۷۰۰۰۰ بشکه در روز به ۳۶۰۰۰۰ بشکه در روز از ابتدای فصل زمستان و کاهش Load تجهیزات احتراقی (کورهها). -برگزاری جلسات با کارشناسان محترم اداره کل حفاظت محیطزیست استان در خصوص ارائه مشخصات کلیه منابع احتراقی اعم از کورهها و بویلرها و نصب آنالایزرهای آنلاین پایش پارامترهای خروجی دودکش کورهها به تعداد مناسب طبق دیدگاه کارشناسان اداره کل حفاظت محیطزیست استان اصفهان. -استفاده از توان علمی دانشگاههای معتبر کشور (دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه صنعتی شریف) در مباحث گوناگون ازجمله مبحث آلودگی هوا و تغییرات موردنیاز بهمنظور کاهش انتشار آلایندههای هوا در قالب طرح ملی مپسا که تا پایان ماه جاری طرح مذکور بهصورت قرارداد سهجانبه آغاز میشود
رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان در این باره گفت: خودروهای عمومی و خودروهای خدمات شهری با هماهنگی پالایشگاه اصفهان از گازوئیل ویژه برای مصرف خود استفاده میکند که میزان گوگرد محلول در این گازوئیل بسیار پایینتر است و آلایندگی آن برای خودروهای داخل شهر مناسب است. فتحالله معین با اشاره به اقدامات مدیریت شهری برای بهبود وضعیت آلودگی هوا افزود: شهرداری با همکاری دانشگاه صنعتی و دانشگاه اصفهان مطالعات جامعی را در مورد منشأ آلودگیها انجام داد و در این مطالعه مشخص شد که بیش از ۳۰ درصد از آلودگیها از برخی واحدهای صنعتی اصفهان است که در مجموع باعث انتشار گازهای آلاینده و ذرات معلق در شهر میشود. وی تأکید کرد: بخشی از این آلودگی هم مربوط به حمل و نقل است؛ هرچند که در اصفهان بنزین یورو پنج و یورو چهار استفاده میشود که میزان آلایندگی این نوع بنزین تولیدی پالایشگاه اصفهان نسبت به سایر سوختها پایینتر است و میزان مصرف سرب کاهش چشمگیری داشته است.
.