کد خبر : 265171 تاریخ : ۱۳۹۹ سه شنبه ۳۰ دي - 09:36
تنش میان امریکا و چین بر سر مأموریت علمی در ووهان منبع: واشنگتن پست / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- ایالات متحده از چین خواست که به یک تیم متخصص از سازمان بهداشت جهانی (WHO) اجازه دهد با مراقبان، بیماران سابق و مسؤولان آزمایشگاه در مرکز شهر ووهان مصاحبه کند.

تیم متخصصان مستقل به رهبری WHO که سعی در تعیین ریشه ویروس کرونا داشتند، وارد ووهان شدند و آن ها قبل از شروع کار روی زمین در حین قرنطینه دو هفته با همتایان چینی خود کنفرانس های تلفنی برگزار می کردند.

ایالات متحده كه چین را به پنهان كردن میزان شیوع اولیه خود متهم كرده است، خواستار تحقیق "شفاف" به رهبری WHO شده و از شرایط بازدید انتقاد كرد كه تحت آن متخصصان چینی مرحله اول تحقیق را انجام داده اند.

"گرت گریگسبی" از وزارت بهداشت و خدمات انسانی و همچنین رئیس هیأت آمریکایی گفت: چین باید تمام مطالعات علمی را در مورد نمونه های حیوانی، انسانی و زیست محیطی گرفته شده از بازار در ووهان یعنی جایی که احتمال می رود ویروس کرونا در آن جا ریشه دوانده باشد، به اشتراک بگذارد.

وی به هیأت اجرایی WHO گفت: تجزیه و تحلیل تطبیقی ​​چنین داده های ژنتیکی به جست و جو برای همپوشانی و منابع بالقوه شیوع شیوع بیماری همه گیر کرونا کمک می کند.

"گریگسبی" همچنین به انواع ویروس موجود در انگلیس، آفریقای جنوبی و برزیل گفت: ما وظیفه جدی داریم تا اطمینان حاصل کنیم که این تحقیقات مهم معتبر است و به طور عینی و شفاف انجام می شود.

"سان یانگ" مدیر کل دفتر واکنش اضطراری بهداشت کمیسیون بهداشت ملی چین به هیأت مدیره گفت: مطالعات مربوط به ویروس منشأ علمی دارد. این نیاز به هماهنگی، همکاری دارد. ما باید از هرگونه فشار سیاسی جلوگیری کنیم.

هیأت امریکایی همچنین خواستار دسترسی تیم WHO به داده های مربوطه، اطلاعات و مکان های اصلی شیوع کرونا شده است.

"مایک ریان"، رئیس اورژانس WHO به خبرنگاران گفت: هیچ تضمینی برای پاسخ دادن وجود ندارد. تعیین ریشه ها کار دشواری است و گاهی اوقات ممکن است دو یا سه یا چهار تلاش لازم باشد تا بتوانید این کار را در تنظیمات مختلف انجام دهید.

 

سه شنبه ۱۹ ژانویه ۲۰۲۱

(برابر با ۳۰ دی ۱۳۹۹)