کد خبر : 265172 تاریخ : ۱۳۹۹ سه شنبه ۳۰ دي - 10:31
کشف سرنخ برخی از مرموزترین علائم کرونا در خون منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- شدیدترین موارد کرونا با نشت رگ های خونی آغاز می شود. نقص در سیستم عروقی باعث التهاب و انعقاد می شود، زیرا مایعات باعث انقباض ریه ها می شود.

در همین حال، مجموعه ای از علائم ظاهراً غیر مرتبط همچون افت فشار خون وجود دارد.

برخی مطالعات نشان می دهد که چنین علائم متفاوتی ممکن است تنها یک مقصر داشته باشد که یک مولکول ریز معروف به "برادی کینین" است و دانشمندان اکنون گمان می کنند که کووید 19 قادر است سیستم ظریفی را که این ماده سیگنال دهنده را کنترل می کند، سرنگون کند.

محققان به طور گسترده "برادی کینین" را مورد بررسی قرار دادند.

آزمایشات برای اولین بار نشان داد که پپتید β آمیلوئید که تصور می شود با تشکیل پلاک های چسبنده در مغز باعث بیماری آلزایمر می شود، همچنین علت احتمالی التهاب و انعقاد خون در ریه هاست.

"ارین نوریس" استادیار تحقیق در آزمایشگاه استریکلند می گوید: هنگامی که ما شروع به بررسی کرونا کردیم، اولین فکر ما این بود که التهاب مشخصه موارد شدید ممکن است از سیستم تماس با پلاسما ناشی شود. سیستم تماس با پلاسما با فعال کردن یک پروتئین پلاسما معروف به فاکتور XII کار می کند که باعث انعقاد می شود و در طول مسیر "برادی کینین" را آزاد می کند تا التهاب ایجاد کند.

او می گوید: با بررسی سیستم تماس با پلاسما می توانیم التهاب و انعقاد را یک باره بررسی کنیم.

اولین گام برای آزمایشگاه استریکلند نشان می دهد که ویروس کرونا ویروس واقعاً طوفان برادی کینین را ایجاد می کند؛ نظریه ای که با علائم مختلفی مطابقت دارد، اما اثبات نشده است.

از آن جا که تحقیق در مورد یک پاتوژن خطرناک مانند کرونا به اقدامات احتیاطی ایمنی شدید احتیاج دارد، آزمایشگاه در حال آزمایش ایده با استفاده از ویروس faux coronavirus است که در آزمایشگاه Paul Biensiasz ساخته شده است و کار با آن کمتر از عوامل بیماری زای واقعی است. با مشاهده چگونگی تعامل ویروس مصنوعی کرونا با نمونه های پلاسما در آزمایشگاه، دانشمندان می توانند تشخیص دهند که آیا ویروس مصنوعی واقعاً طوفان "برادی کینین" را از طریق سیستم تماس ایجاد می کند یا خیر. در صورت تأیید، پیامدهای مربوط به پزشکان کلینیکی که موارد شدید کرونا را مدیریت می کنند، قریب الوقوع است.

"نوریس" می گوید: داروهای موجود وجود دارد که سیستم تماس را مسدود کرده و تولید برادی کینین را بدون تداخل در مسیرهای اصلی لخته شدن بدن مهار می کنند. 

 

سه شنبه ۱۹ ژانویه ۲۰۲۱

(برابر با ۳۰ دی ۱۳۹۹)