کد خبر : 265216 تاریخ : ۱۳۹۹ سه شنبه ۳۰ دي - 20:13
کارشناسان حوزه خودرو در گفت و گو با نوآوران عنوان کردند: بازار خودرو در سراشیبی سقوط قیمت ها و گرفتار در رکود بازار خودرو از جمله زمینه هایی است که با افزایش نرخ ارز، تلاطماتی را به خود می بیند و قیمت ها بدون ترمز در سربالایی رشد قرار می گیرند. این اتفاق را طی ماه های اخیر در اقتصادمان شاهد بودیم؛ به طوری که قیمت ها روزانه و حتی ساعتی افزایش می یافتند.

نوآوران آنلاین- در حال حاضر از شدت نوسانات ارز کاسته شده و حتی به طور روزانه شاهد کاهش قیمت ها هستیم و به تبع آن در بازار خودرو نیز ریزش های روزانه و مداومی را طی چند روز اخیر شاهد بودیم.

این ریزش ها در صورتی ادامه دار خواهند بود که بازار ارز با افت های مداوم مواجه شود و یا این که ثابت باقی بماند و مجدد در مدار صعودی قرار نگیرد.

این طور که تحلیلگران حوزه خودرو پیش بینی می کنند طی ماه های پیش رو افزایش قیمت ها در بازار خودرو چندان قابل توجه نخواهند بود.

در همین خصوص به گفت و گو با کارشناسان حوزه خودرو پرداختیم.

 

بازار راکد مسکن

آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی کشور طی گفت و گویی با خبرنگار ما اظهار داشت: بازار خودرو که مدت ها روند صعودی طی کرد و قیمت ها در این بازار یکباره چندین برابر رشد یافت، اکنون سیر کاهشی را تجربه می کند. علت این امر را می توان کاهش نرخ ارز دانست.

وی ادامه داد: زمانی که نوسانات در بازار دلار افزایش یافت، خودرو نیز روندی رو به رشد داشت و با قیمت های بسیار بالایی در این حوزه مواجه بودیم و در حال حاضر که شاهد کاهش روزانه نرخ دلار هستیم، خودرو نیز مشمول این کاهش بها شده است. به نظر می رسد تا زمانی که قیمت دلار کاهش یابد همین طور در سایر بازارها همچون خودرو نیز قیمت ها کاهش یابد.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی کشور گفت: در حال حاضر در بازار خودرو با رکود مواجه هستیم و معاملات راکد است. در چنین شرایطی افزایش قیمت ها دور از انتظار خواهد بود؛ چرا که یکی از عوامل تعیین کننده قیمت ها میزان عرضه و تقاضا در بازار است و افزایش قیمت با وجود کاهش تقاضا توجیه پذیر نیست.

محبی نژاد افزود: تا زمانی که بازار در حال ریزش قیمت ها باشد میزان تقاضا کم خواهد بود و مصرف کنندگان صبر می کنند تا ریزش قیمت ها صورت گیرد و در یک نقطه مشخصی که کاهش یافته است تثبیت شوند تا بعداً پشیمان نشوند که در هنگام گرانی، اقدام به خرید کردند.

وی در خصوص آینده بازار خودرو پیش بینی کرد: اگر روند کاهشی قیمت ارز همین طور تداوم یابد انتظار می رود که قیمت خودرو نیز به تناسب آن کاهش یابد و بازار از جهش قیمتی به دور باشد.

 

عرضه و تقاضا؛ تعیین کننده اصلی قیمت ها

امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه و کارشناس حوزه خودرو نیز طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران گفت: این روزها بازار خودرو به تأسی از سیر نزولی قیمت دلار، روزهای آرامی را طی می کند؛ به نحوی که قیمت ها در مسیر کاهش قرار گرفته اند و به طور روزانه کاهش می یابند. این طور که به نظر می رسد بازار خودرو به شدت تحت تاثیر نرخ ارز می باشد و به همین شکل ادامه خواهد یافت.  

وی افزود: بعید است که تا پایان سال قیمت ها یکباره در بازار خودرو افزایش یابند. البته مشروط بر این که دلار، روند متعادلی را طی کند  و مجدد شاهد نوسانات شدید در بازار ارز نباشیم. اگر ریزش قیمت ها در بازار دلار ادامه دار باشد در زمینه خودرو نیز با قیمت های کمتری مواجه خواهیم شد. تصور من این است که طی ماه های باقی مانده از سال همچنان بازار خودرو در رکود به سر ببرد و بازار ارز نیز تلاطمات قیمتی را تجربه نکند. به این ترتیب می توان پیش بینی کرد که در زمینه خودرو نیز شرایط به گونه ای باشد که قیمت ها مسیر نزولی در پیش گیرند. البته باید این نکته را نیز متذکر شد که تعیین کننده اصلی قیمت ها در این بازار، عرضه و تقاضاست.

کاکایی تأکید کرد: در چنین شرایطی که بازار خودرو مسیر آرامی را طی می کند انتظار می رود که مسؤولان با کوتاه کردن دست دلالان اجازه دهند قیمت ها تثبیت شوند. اگر دلالان قصد افزایش قیمت ها را داشته باشند بازار مجدد مشوش می شود و قیمت ها یکباره جهش می یابند و از کنترل خارج می شوند. به همین جهت باید مسؤولان با نظارت بر بازار و قطع فعالیت سودجویان زمینه برقراری ثبات و تداوم سیر نزولی در حوزه قیمت خودرو را فراهم کنند.