کد خبر : 265238 تاریخ : ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲ بهمن - 04:29
نوعی پروتئین عامل اصلی بروز افسردگی منبع: یورو نیوز / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- دانشمندان "یونیسا" اولین آزمایش جهان را برای پیش بینی دقیق اختلالات خلقی در افراد بر اساس سطح پروتئین خاص موجود در مغز ایجاد کرده اند.

ارتباط بین سطح پایین فاکتور "نوروتروفیک" مشتق از مغز بالغ (mBDNF) و افسردگی کاملاً شناخته شده است، اما تاکنون تمایز بین سه شکل پروتئین BDNF در نمونه های خون امکان پذیر نبوده است.

فرم بالغ باعث رشد نورون ها می شود و از مغز محافظت می کند، اما دو شکل دیگر BDNF پیش ساز آن و پیش تولید BDNF به گیرنده های مختلف متصل می شوند و باعث تخریب و التهاب عصب می شوند.

اکنون یک کیت سنجش که توسط محققان UniSA ساخته شده است، برخلاف سایر کیت های تجاری موجود در بازار می تواند بین این پروتئین ها دقیقاً تفاوت قائل شود.

این یافته با همکاری دانشگاه "آدلاید" و دانشگاه پزشکی "کونمینگ" در چین در مقاله جدیدی در مجله تحقیقات روانپزشکی به سرپرستی دکتر UniSA منتشر شده است.

پروفسور "شین فو ژو" می گوید: شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد استرس روانی mBDNF (فاکتور نورون‌زایی مشتق‌شده از مغز) را کاهش می دهد و کمبود آن باعث افسردگی می شود.

در مطالعه ای بر روی 215 نفر در چین از جمله 90 بیمار مبتلا به افسردگی بالینی و 15 نفر مبتلا به اختلال دو قطبی، محققان ارتباط واضحی با سطح پایین mBDNF (فاکتور نورون‌زایی مشتق‌شده از مغز) در خون آن ها پیدا کردند. هر چه شدت افسردگی بیشتر باشد، سطح mBDNF پایین می آید.

سطح BDNF بالغ در بیمارانی که از داروهای ضد افسردگی استفاده نمی کنند نیز کمتر از بیمارانی است که با داروهای ضد افسردگی درمان می شوند.

با کمال تعجب، هیچ تفاوتی در سطح mBDNF بین 14 نفر با سابقه اقدام به خودکشی و گروه کنترل 96 نفره وجود نداشت و تفاوت جنسیتی قابل توجهی یافت نشد.

پروفسور "شین فو ژو" می گوید: از آن جا که BDNF و proBDNF بالغ فعالیت های بیولوژیکی متفاوتی دارند و در تقابل با یک دیگر کار می کنند، ضروری است که بتوانیم بین این دو پروتئین تمایز قائل شویم و تغییرات در سطح آن ها را تشخیص دهیم.

کیت های تجاری موجود BDNF ELISA (سنجش ایمنی جاذب مرتبط با آنزیم) خاص نیستند و می توانند با یک دیگر واکنش متقابل نشان دهند.

محققان می گویند سطح mBDNF سرمی کمتر از 12.4 نانوگرم در میلی لیتر می تواند به عنوان نقطه قطعی برای تشخیص افسردگی و اختلال دو قطبی استفاده شود.

پروفسور "شین فو ژو" عنوان کرد: این می تواند علاوه بر ارزیابی بالینی توسط پزشک، یک نشانگر زیستی عینی باشد. شواهد در حال رشد نشان می دهد که التهاب در سلول های مغزی با رفتارهای افسردگی در ارتباط است و به نظر می رسد proBDNF سیستم ایمنی بدن را فعال می کند. بنابراین، ما باید آن را از BDNF بالغ جدا کنیم تا قرائت دقیق را به دست آوریم. جالب توجه است، مطالعات اخیر ما بر روی حیوانات نشان داد که proBDNF تزریق شده در مغز و عضله می تواند مستقیماً باعث بروز رفتارهای افسردگی شود.

اختلالات خلقی میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می دهد. با این حال، حدود یک سوم از افراد مبتلا به افسردگی و اختلال دو قطبی در برابر داروهای ضد افسردگی یا درمان های جایگزین مقاوم هستند. دلایل آن درک نشده است اما می تواند ارتباطی با عدم تعادل بین اشکال مختلف BDNF داشته باشد.

 

پنج‌ شنبه ۲۱ ژانویه ۲۰۲۱

(برابر با ۲ بهمن ۱۳۹۹)