کد خبر : 265346 تاریخ : ۱۳۹۹ يکشنبه ۵ بهمن - 20:03
معاون سابق وزارت صنعت در گفت و گو با نوآوران عنوان کرد: افزایش رقم ریالی یارانه‌ها سفره‌های مردم را رونق نمی‌بخشد آن طور که اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس عنوان می کنند چنین تصویب کرده اند که در سال آینده یارانه دو برابر شود. حال این سؤال مطرح است که آیا اقدامات این چنینی موفقیت آمیز خواهد بود و هدف اصلی از اجرای آن یعنی رفع مشکلات اقتصادی خانوارها محقق خواهد شد.

نوآوران آنلاین- پاسخ روشن است و همگان بر این امر واقف اند که نمی توان از طریق افزایش پرداخت های مالی به مردم، جیب آن ها را بزرگ تر کرد و قدرت خریدشان را بالا برد؛ چرا که قیمت ها به قدری افزایش خواهند یافت که مجالی برای رفع مشکلات مالی مردم فراهم نخواهد شد.

به همین جهت در حال حاضر بسیاری از تحلیلگران چنین تأکید می کنند که باید از طریق دیگری اقدام به کمک به مردم کرد.

در همین خصوص به گفت و گو با محمود دودانگه، معاون سابق وزارت صنعت پرداختیم.

دودانگه طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس اظهار داشت: اعضای کمیسیون تلفیق بودجه مجلس چنین تصویب کردند که میزان یارانه نقدی که سال آینده به اقشار مختلف مردم پرداخت می شود دو برابر شود. بر اساس این مصوبه، ۲۰ میلیون ایرانی یارانه خود را به میزان ۹۱ هزار تومان دریافت می‌کنند و ۲۳ میلیون نفر یارانه ۱۳۶ هزار تومانی دریافت خواهند کرد.

وی با بیان این که افزایش پول در گردش و به بیان دیگر نقدینگی موجب می شود گرانی دامن گیر اقتصاد شود، عنوان کرد: افزایش پرداخت نقدی به مردم بدون شک تبعاتی همچون گرانی را به دنبال خواهد داشت. گواه این مدعا را می توان تجربه پرداخت یارانه نقدی در نخستین سال اجرای این طرح دانست که چندین ماه پس از پرداخت یارانه نقدی یکباره همه قیمت ها افزایش یافت و تورم اقتصاد را گرفتار کرد. در همه حوزه ها آن زمان شاهد افزایش قیمت ها بودیم و مردم با مشکلات مالی بسیاری مواجه شدند. شاید اگر قانون هدفمندی یارانه ها اجرا نمی شد چنین تورمی را شاهد نبودیم. در شرایط کنونی نیز نمی توان چندان نسبت به افزایش رقم ریالی پرداخت به مردم در قالب یارانه نقدی خوش بین بود و امید داشت که سفره های شان را پررونق و بزرگ تر کند.    

معاون سابق وزارت صنعت گره گشایی از مشکلات مالی مردم را در حمایت های صحیح دولتی عنوان کرد و گفت: مردم نیاز به حمایت مالی دارند، اما این حمایت باید در قالب مناسب و به شکلی صحیح ایجاد شود نه این که بدون کار کارشناسی شده و نسنجیده طرح هایی را اجرا کنیم که نهایتاً نیز نتیجه ای جز افزایش قیمت ها به دنبال ندارد. باید تا جایی که می توانیم تلاش کنیم زمینه های بروز گرانی را رفع کنیم نه این که برعکس عوامل افزایش قیمت ها را ایجاد کنیم.

دودانگه معتقد است که باید بودجه ای که قرار است صرف پرداخت به مردم شود و بر تورم بیافزاید را در بخش های خدماتی و آموزشی و درمانی برای مردم صرف کنیم تا به این ترتیب تا حدی سطح رفاه بهبود یابد و مردم از شرایط خوبی برخوردار باشند. این که پرداخت یارانه نقدی دو برابر شود و از طرف دیگر نیز بر قیمت همه کالاها افزوده گردد منطقی نیست و بهتر است اصلاً اقدامی در زمینه افزایش پرداخت به مردم صورت نگیرد.

وی افزود: درشرایط کنونی اقتصاد ایران نیاز به درایت و کاردانی دارد و باید مدیرانی کارآمد بتوانند با طرح ها و برنامه های مناسب اقتصاد را ساماندهی کنند. با پرداخت ریالی جدید به مردم فقط نقدینگی افزایش می یابد و نتیجه ای جز افزایش تورم حاصل نمی شود. از این و بهتر است که اصلاً اقدامی در این زمینه صورت نگیرد. قطعاً تبعات این طرح در زمینه تحمیل گرانی به مردم جبران ناپذیر خواهد بود.

معاون سابق وزارت صنعت با بیان این که اقتصاد ایران دیگر کشش افزایش قیمت ها بیش از این را ندارد، مطرح کرد: باید همه سیاست هایی که اجرا می شوند در راستای افزایش قدرت خرید مردم باشند اما نه به این بها که تورم جدیدی را شاهد باشیم. حمایت های نقدی در صورتی مناسب خواهد بود که بر قیمت ها نیافزاید، اما به تجربه حاصل شده است که هر گونه پرداخت جدیدی منجر به رشد تورم می شود. دودانگه ضرورت امروز اقتصاد کشور را برقراری ثبات و آرامش خواند و گفت: در شرایط ناپایدار کنونی که قیمت ها تعادل ندارد نمی توان چندان امید داشت که دو برابر شدن یارانه نقدی بتواند کمک حال مردم باشد. از این رو ضروری است که مسؤولان به فکر راهکاری برای بهبود اوضاع با کمترین رشد تورم باشند.