کد خبر : 265380 تاریخ : ۱۳۹۹ دوشنبه ۶ بهمن - 20:00
یک جامعه شناس در گفت و گو با نوآوران تأکید کرد: موج جدید کرونا را با عادی انگاری رقم نزنیم این روزها بسیاری از مردم نسبت به کرونا بی تفاوت شده اند و چنین تصور می کنند که خطر رفع شده است و از پیچ خطرناک این ویروس عبور کرده ایم؛ این در حالی است که همچنان کرونا قربانی می گیرد و حتی نوع جدیدی از این ویروس را شاهد هستیم که همه سنین را در معرض خطر قرار داده است.

نوآوران آنلاین- باید مردم همچنان پروتکل ها را رعایت کنند و در روزهای آتی که آغاز سال نو را شاهد هستیم نباید فراموش کنند که همچنان کرونا جولان می دهد و خطر ابتلاء وجود دارد.

به ویژه باید از دورهمی های خانوادگی بپرهیزیم که بستر اصلی شیوع کروناست. مسافرت ها را نیز باید برای مدتی متوقف کنیم؛ به ویژه در حال حاضر که ویروس کووید 19 جهش یافته است و تهدید جدی برای همه سنین محسوب می شود.

در همین خصوص به گفت و گو با دکتر امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه پرداختیم.

قرایی مقدم طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران اظهار داشت: از نظر کرونا کشور ما در شرایط بسیار خطیر و حساسی قرار دارد. از ابتدای ورود کرونا به ایران روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذرانده ایم. یکباره در اواخر تابستان شاهد آمارهای صعودی بودیم که با تعطیلی برخی مشاغل کمی از شدت مرگ و میرهای بالا کاسته شد، اما همچنان خطر وجود داشت. در حال حاضر نیز وضعیت به گونه ای نیست که بتوانیم با قطعیت اعلام کنیم در زمینه کنترل کرونا موفق بوده ایم؛ چرا که آمارها متغیر و در حال افزایش هستند. نمی توان کاهش آمار ابتلاها و مرگ و میرها را خوش بینانه دانست و تصور کرد که شرایط به حالت عادی بازگشته است.

وی افزود: کرونا ویروس پیچیده ای است و نمی توان آینده آن را پیش بینی کرد. به ویژه این که در حال حاضر کرونای جهش یافته به دردسر تازه کشورهای دنیا تبدیل شده است و خطر افزایش مرگ و میرها وجود دارد. متاسفانه باید گفت کرونای انگلیسی گونه جهش یافته ویروس کووید 19 است و جان بسیاری از جوانان را در کشورهای مختلف گرفته است. نوع قبلی کرونا خطر بالایی برای سنین بالا داشت، اما این گونه جدید جهش یافته کودکان و افراد جوان را گرفتار می کند که از این جهت باید گفت هیچ شخصی از ویروس و خطر مرگ مصون نیست.

این جامعه شناس با بیان این که نباید بازگشایی های زودهنگام را شاهد بودیم، عنوان کرد: مهم ترین راه برای جلوگیری از انتشار گسترده کرونا در کشورمان تعطیلی و دوری از یک دیگر است که متاسفانه شرایط به گونه ای نیست که اجازه دهد افراد در خانه بمانند. به این ترتیب هر روز شاهد ابتلای موارد به کرونا و متاسفانه مرگ های ناشی از این ویروس هستیم.

قرایی مقدم با اشاره به در پیش بودن تعطیلات عید نوروز گفت: کرونا همچنان خطرناک است و نمی توان نسبت به خطرات آن بی تفاوت بود. نباید اوضاع به گونه ای شود که مردم تصور کنند خطر کرونا رفع شده است و دیگر مشکلی در زمینه ابتلاء وجود ندارد. بلکه برعکس در حال حاضر شرایط بدتر شده است و خطر کرونای جهش یافته وجود دارد که دقیقا جوانان را هدف قرار داده است.

وی تأکید کرد: باید مسؤولان اقدامات جدی در زمینه بستن راه ها و جاده ها کنند تا رفت و آمد کم تر شود و شهرهایی که در وضعیت آبی قرار گرفته اند به قرمز تغییر شکل ندهند. در غیر این صورت اگر رفت و آمدها کنترل نشوند باید خود را برای مواجهه با شهرهای قرمز در سراسر کشور آماده کنیم. نباید در این زمینه سهل انگاری صورت گیرد؛ چرا که هر بی توجهی و کوتاهی در نهایت تبعات مرگباری به دنبال خواهد داشت.

این جامعه شناس همچنین توصیه کرد: مردم نیز باید رعایت کنند و از سفرهای غیرضروری بپرهیزند. زمان برای سفرهای تفریحی بعد از ریشه کن شدن کرونا وجود دارد و در صورتی که سلامتی مان حفظ شود می توانیم بعد از کرونا نیز به سفر بپردازیم. همچنین در زمینه دید و بازدیدهای نوروزی که بخشی از آداب و رسوم ما ایرانی هاست باید تأکید کرد که اکنون زمان مناسبی نیست و بهتر است به زمان دیگری موکول کنیم. این طور که پزشکان پیش بینی می کنند با پیک جدیدی از کرونا مواجه خواهیم شد که باید با کاهش رفت و آمدها و دیدارهای حضوری از شدت آن بکاهیم. در غیر این صورت شاهد مرگ بسیاری از اعضای خانواده و دوستان مان خواهیم بود. باید همه کمک کنیم تا با همراهی یک دیگر زمینه ابتلاهای مجدد به کرونا را از بین ببریم و این زنجیره را قطع کنیم.