کد خبر : 265419 تاریخ : ۱۳۹۹ سه شنبه ۷ بهمن - 18:23
شناسایی عملکرد زبان و حافظه با تحریک مسیرهای مغزی منبع: HealthDay / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- دانشمندان تشخیص داده اند که رشد تکاملی مغز انسان و پستانداران برای عملکردهای حافظه مشابه بوده است.

اگرچه گفتار و زبان مختص انسان هاست، اما متخصصان دریافته اند که مسیر مغز به طور مشابه در میمون ها همچون سیمی است که می تواند بیانگر یک روند تکاملی باشد که حداقل 25 میلیون سال پیش قدمت دارد.

در تحقیقی که در مجله Neuron منتشر شد، تیم هایی به سرپرستی دانشگاه "نیوکاسل" و دانشگاه "آیووا" اطلاعات قشر شنوایی انسان و نخستی ها را با یک‌دیگر مقایسه کردند و پیوندهای محکمی یافتند.

پروفسور "کریس پتکوف" از دانشکده علوم پزشکی دانشگاه "نیوکاسل" انگلیس گفت: توانایی های زبان ما به ما کمک می کند تا خاطرات را متبلور و زنده کنیم.

بنابراین، اغلب تصور می شود که زبان انسان و سیستم های مغزی حافظه در طول تاریخ تکامل اخیر ما تحول قابل توجهی را تجربه کرده است و ما را از هر حیوان زنده متمایز می کند.

ما از دیدن چنین شباهت قابل توجهی با سایر پستانداران متحیر شدیم و این کشف برای علم و اختلالات عصبی اهمیت اساسی دارد.

دانشمندان از اطلاعات بیماران جراحی مغز و اعصاب تحت نظر برای درمان استفاده کردند. در صورت تصویربرداری از مغز انسان می توان تحریک قسمت خاصی از مغز را مشاهده کرد.

کارشناسان همچنین نتایج حاصل از تحریک قشر شنوایی و تجسم مناطق مهم برای زبان و حافظه را در میمون ها مقایسه کردند.

تحریک مغز یک سیستم بزرگراهی مغزی اجدادی را که قبلاً دیده نشده بود برجسته می کند که عمیقاً بین انسان ها و میمون ها مشترک است؛ نظامی که احتمالاً در پستانداران اجدادی هر دو گونه وجود داشته است.

این یافته مهم است زیرا تحریک مغز یک روش درمانی معمول برای اختلالات عصبی و روانی است. با این حال، نحوه تحریک مغز به خوبی درک نشده است و نیاز به کاری دارد که نمی توان با انسان انجام داد. کار با نخستی های غیر انسانی زمینه را برای معالجه های فعلی مغز از جمله بیماری پارکینسون فراهم کرده است.

این مطالعه اطلاعات منحصر به فرد جدیدی را برای اسکن مغز ایجاد کرده است که اکنون می توانند در سراسر جهان به اشتراک گذاشته شوند تا جامعه علمی بین المللی را کشف کند.

پروفسور "متیو هوارد" جراح ارشد مغز و اعصاب در مرکز پزشکی دانشگاه "آیووا کارور" ایالات متحده گفت: این کشف دارای توانایی فوق العاده ای برای درک چگونگی تحریک مغز می تواند به بیماران کمک کند که این امر مستلزم انجام مطالعات با مدل های حیوانی نیست.

 

چهارشنبه ۲۷ ژانویه ۲۰۲۱

(برابر با ۸ بهمن ۱۳۹۹)