کد خبر : 265420 تاریخ : ۱۳۹۹ سه شنبه ۷ بهمن - 18:37
تأثیر گیاهان در جلوگیری از آسیب های عروقی منبع: ساینس الرت / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- محققان دانشگاه "لوئیزویل" نشان داده اند که زندگی در کنار گیاهان سبز فراوان می تواند اثرات منفی آلودگی هوا بر سلامت رگ های خونی را جبران کند.

این تحقیق به سرپرستی دکتر "آرونی هاتناگارا" استاد پزشکی و مدیر مؤسسه" لوئیزویل" انجام شد.

مطالعات قبلی نشان داده است که مجاورت با فضای سبز و پوشش های گیاهی می تواند سطح فشار خون و خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد. ممکن است تعدادی از عوامل محیطی از جمله افزایش فرصت برای ورزش در فضای باز، کاهش استرس ذهنی و وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی مورد استفاده قرار گیرند.

با این حال، رابطه بین سلامت عروق (رگ های خونی) فضای سبز و آلودگی هوا به طور کامل بررسی نشده است.

در این مطالعه جدید محققان سفتی شریانی داوطلبان بزرگسال را که دارای شرایط همزمان مانند چاقی، فشار خون بالا، دیابت و کلسترول بالا بودند بررسی کردند که داوطلبان را در گروه خطر متوسط ​​یا شدید بیماری های قلبی قرار می دهد.

"باتناگر" گفت: اگر چه مدت‌هاست می دانیم که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا اثرات سوئی بر رگ های خونی ما دارد، اما این مطالعه نشان می دهد کسانی که در محله های سرسبز زندگی می کنند ممکن است کمتر تحت تأثیر قرار بگیرند. بنابراین، یکی از راه های جلوگیری از اثرات مضر بهداشتی ناشی از آلودگی هوا ممکن است سبزتر شدن محلات باشد.

با استفاده از آدرس های مسکونی شرکت کنندگان در مطالعه و داده های سازمان زمین شناسی و ایستگاه های نظارتی محلی سازمان حفاظت محیط زیست، تیم تحقیق عوامل محیطی محل زندگی داوطلبان را تجزیه و تحلیل کرد. از جمله شاخص پوشش گیاهی، شامل مقدار و تغییر در سطح سرسبزی در شعاع 200 متر و یک کیلومتر (0.62 مایل) در اطراف خانه هر داوطلب، ذرات معلق، ذرات ریز سمی که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند و در هوا وجود دارند و همچنین سطح ازن که آلاینده هواست.

در مواقعی که میزان ذرات معلق و ازن زیاد بود، شرکت کنندگان دارای سطح سفتی شریانی بیشتری بودند. با این حال کسانی که در مناطقی با فلور بیشتر زندگی می کردند عملکرد رگ های خونی بهتری داشتند.

محققان توضیح دادند: درختان و سایر سبزی ها اختلال عروقی را که باعث آلودگی هوا می شود جبران می کنند.

در تحقیقات پیشین، محققان دریافتند افرادی که در مناطقی با مقدار زیادی سرسبزی زندگی می کنند کمتر در معرض مواد شیمیایی قرار می گیرند و درآمد خانوار بیشتری دارند.

در مطالعه حاضر، آن ها روابط بین سبز، آلودگی هوا و سختی شریانی را کشف کردند و رابطه مشابهی بین شاخص پوشش گیاهی تفاوت نرمال شده سازمان زمین شناسی آمریکا و متوسط ​​درآمد خانوار یافتند.

محققان دریافتند که تأثیرات فضای سبز بر عملکرد همودینامیکی، عمدتاً مستقل از درآمد متوسط ​​خانوار، میزان فعالیت بدنی و مصرف دخانیات است.

"دانیل ریگز" گفت: این یافته ها نشان می دهد که زندگی در مناطق سبز ممکن است برای سلامتی عروق مفید باشد و اثرات [مطلوب] سرسبزی را می توان تا حدی ناشی از قرار گرفتن در معرض ضعیف آلاینده های هوا مانند [ذرات معلق] و ازن دانست.

 

چهارشنبه ۲۷ ژانویه ۲۰۲۱

(برابر با ۸ بهمن ۱۳۹۹)