کد خبر : 265642 تاریخ : ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۶ بهمن - 04:51
افزایش خطر مرگ با مصرف زیاد غلات فرآوری شده منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- مطالعه ای که توسط BMJ منتشر شده نشان داده است که دریافت زیاد غلات بسیار فرآوری شده (تصفیه شده) با خطر بیشتر بیماری قلبی و مرگ نسبت به غلات کامل (تصفیه نشده) همراه است.

دانه های غلات مانند جو دو سر، برنج، جو و گندم حدود 50 درصد کالری دریافتی روزانه در سراسر جهان و تا 70 درصد در کشورهای با درآمد کم و متوسط به ویژه آفریقا و آسیای جنوبی را تشکیل می دهند.

غلات سبوس دار فیبر غذایی، ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب ضروری بیشتر از غلات تصفیه شده هستند. مطالعات قبلی نشان داده است که مصرف بیشتر غلات کامل با کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی و مرگ همراه است، اما ارتباط مشخصی برای غلات تصفیه شده یافت نشد.

برای رفع این شکاف شواهد، محققان تصمیم گرفتند تا ارتباط بین مصرف غلات تصفیه شده، غلات کامل و برنج سفید با بیماری های قلبی عروقی (CVD) و مرگ و میر را ارزیابی کنند.

یافته های آنها براساس داده های مربوط به 137 هزار و 130 نفر از افراد 35 تا 70 سال در 21 کشور کم درآمد، متوسط ​​و پردرآمد است که سابقه بیماری قلبی ندارند و در مطالعه اپیدمیولوژیک شهری و روستایی (PURE) شرکت می کنند.

آنها برنج سفید را جدا از همه غلات تصفیه شده دیگر مورد بررسی قرار دادند زیرا بیش از 60 درصد از جمعیت خالص در آسیا زندگی می کنند؛ جایی که برنج یک ماده غذایی اصلی است.

در ابتدای مطالعه اطلاعات دقیق در مورد تحصیلات، ثروت، سبک زندگی و سابقه پزشکی شرکت کنندگان جمع آوری شد و از پرسشنامه های معتبر غذایی برای ارزیابی میزان مصرف غلات تصفیه شده، غلات کامل و برنج سفید استفاده شد.

مرگ و میر ناشی از دلایل قلبی عروقی و یا حوادث جدی قلبی عروقی از جمله حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی پس از آن به طور متوسط ​​در طی 9.4 سال پیگیری شد.

محققان دریافتند که بیشترین میزان مصرف غلات تصفیه شده (حداقل 350 گرم یا حدود 7 وعده در روز) با 27 درصد خطر مرگ و 33 درصد بیشتر خطر ابتلا به حوادث قلبی عروقی جدی در مقایسه با کمترین گروه مصرف (کمتر از 50 گرم در روز) همراه است.  

مصرف بیشتر غلات فرآوری شده (تصفیه شده) نیز با فشار خون بالاتر همراه بود، اما هیچ ارتباط معنی داری بین مصرف غلات کامل یا برنج سفید و نتایج سلامتی یافت نشد.

این یک مطالعه مشاهده ای است. بنابراین نمی تواند دلیل ایجاد کند و محققان به برخی از محدودیت ها از جمله تکیه بر یادآوری پرسشنامه های مواد غذایی اشاره می کنند که ممکن است بر دقت نتایج تأثیر بگذارد.

با این حال با داده های 21 کشور از پنج قاره محققان توانستند الگوهای گسترده ای از رژیم غذایی را تجزیه و تحلیل کنند؛ به این معنی که نتایج به نظر می رسد قوی و به طور گسترده برای جمعیت های سراسر جهان قابل استفاده باشد.  

 

پنج شنبه ۴ فوریه ۲۰۲۱

(برابر با ۱۶ بهمن ۱۳۹۹)