کد خبر : 265688 تاریخ : ۱۳۹۹ شنبه ۱۸ بهمن - 20:06
سال سخت تعیین مزد برای کارگران و کارفرمایان آلبرت بغزیان / استاد دانشگاه

نوآوران آنلاین- در آخرین روزهای سال به طور معمول جلسات تعیین مزد سال آینده برگزار و میزان دستمزدهای کارگران تعیین می شود.

میزان افزایش حقوق کارمندان دولت در قالب لایحه بودجه به مجلس ارائه می شود و در صورت تایید نمایندگان خانه ملت این افزایش اعمال می شود، اما تغییر در میزان دریافتی کارگران مزدبگیر منوط به نتیجه نهایی جلسات تعیین مزد است که معمولاً این جلسات چندین نوبت برگزار می شود.

علت تطویل اخذ تصمیم نهایی در خصوص دستمزدهای کارگران این است که رقم دریافتی این قشر زحمتکش همواره پایین تر از میزان تورم بوده و مشکلاتی را برای شان رقم زده است.

به این ترتیب نمایندگان کارگران در این جلسات نسبت به رقم پایین تعیین شده ابراز مخالفت می کنند و همین امر موجب طولانی شدن این پروسه می شود.

حتی در برخی موارد شاهد بودیم که جلسات از ماه های پایانی سال به ماه های ابتدایی سال بعد کشیده شده تا نمایندگان کارگران بتوانند میزان مناسبی را در زمینه افزایش حقوق ها تعیین کنند.

متاسفانه بحث معیشت کارگران و اقشار آسیب پذیر در کشور ما همواره مورد بی توجهی دولت ها قرار گرفته است.

از یک سو با حقوق های پایین و از دیگر سو نیز با تورم بالایی مواجه هستیم که زندگی اقشار ضعیف را تحت تأثیر قرار داده است و مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است.

تعیین دستمزد برای سال آینده بسیار مشکل است؛ چرا که در حال حاضر هم مردم نیاز به دریافت پول بیشتر دارند تا بتوانند با وجود گرانی ها زندگی شان را بگذرانند و هم این که کارفرمایان از نظر مالی با مشکلات بسیار مواجه شده اند و درآمد سابق را ندارند که بتوانند میزان حقوق های بالایی را پرداخت کنند. به همین جهت باید اذعان داشت شرایط واقعاً سخت است و هر سیاستی که تدوین و اجرایی شود به نحوی به زیان یکی از طرفین خواهد بود.

در چنین شرایطی باید دولتمردان اقداماتی در زمینه ساماندهی اوضاع رفاهی در کشور صورت دهند.