کد خبر : 265903 تاریخ : ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۷ بهمن - 00:37
تأثیر داروهای رقیق کننده خون در کاهش مرگ بیماران کرونایی منبع: اسپوتنیک / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- بر اساس مطالعه ای که توسط BMJ منتشر شده است، بیمارانی که داروهای پیشگیرانه رقیق کننده خون (داروهای ضد انعقاد پیشگیری) طی 24 ساعت پس از بستری شدن در بیمارستان به دلیل کرونا را مصرف می کنند در مقایسه با افرادی که آن ها را دریافت نمی کنند، احتمال مرگ کمتری دارند.

اکنون آزمایشات بالینی در حال انجام است تا ببیند آیا داروهای ضد انعقاد پیشگیری می تواند یک درمان مؤثر برای کرونا باشد. در همین حال، محققان می گویند این یافته ها شواهد قوی در دنیای واقعی برای حمایت از استفاده اولیه آن ها در میان بیماران در بیمارستان با کرونا فراهم می کند.

اعتقاد بر این است که برخی از مرگ ناشی از کرونا به دلیل ایجاد لخته خون در رگ های اصلی است. داروهای ضد انعقاد خون از تشکیل لخته خون جلوگیری می کنند و دارای خواص ضد ویروسی و بالقوه ضد التهابی هستند، بنابراین ممکن است به ویژه در بیماران مبتلا به کرونا مثمر باشد، اما نتایج مطالعات قبلی بی نتیجه بوده است.

برای بررسی بیشتر این موضوع، تیمی از محققان انگلستان و آمریكا تصمیم گرفتند تا اثر ضد انعقادی پروفیلاكتیك را كه بلافاصله پس از بستری شدن در بیمارستان تجویز می شود، بر روی خطر مرگ و خونریزی شدید در بیماران مبتلا به کرونا تخمین بزنند.

سایر عوامل بالقوه مهم از جمله سن، قومیت، شرایط زمینه ای، سابقه دارو، وزن و وضعیت استعمال دخانیات در نظر گرفته شد. محققان سپس این بیماران را پیگیری کردند تا ببینند چه کسی در طی 30 روز از بستری شدن در بیمارستان فوت کرده یا خونریزی جدی داشته است.

در مجموع 3،627 نفر (84 درصد) از بیماران در مدت 24 ساعت از پذیرش ضد انعقاد پروفیلاكتیك دریافت كردند و طی 30 روز 622 مورد مرگ (14 درصد) وجود داشت.

به نظر می رسد این مزیت در بین بیماران پذیرفته نشده در بخش مراقبت های ویژه (ICU) طی 24 ساعت از بستری شدن در بیمارستان بیشتر باشد.

دریافت انعقاد پیشگیری با افزایش خطر خونریزی جدی همراه نبود.

این یک مطالعه بزرگ و خوب طراحی شده با استفاده از داده های الکترونیکی سوابق بهداشتی بود و طیف وسیعی از عوامل تأثیرگذار را در نظر گرفت. نتایج همچنین پس از تجزیه و تحلیل بیشتر بدون تغییر بود و نشان می دهد که آن ها در برابر نظارت مقاومت می کنند.

با این حال، محققان اذعان می کنند که به دلیل ماهیت مشاهده ای مطالعه، درجه ای از عدم اطمینان وجود دارد که فقط از طریق آزمایش های تصادفی قابل حل است.

تا زمانی که شواهد آزمایشات بیشتر در دسترس نباشد، آن ها نتیجه می گیرند که این یافته ها شواهد قوی در دنیای واقعی برای پشتیبانی از رهنمودهایی استفاده از ضد انعقاد پیشگیری را به عنوان درمان اولیه برای بیماران مبتلا به کرونا هنگام بستری در بیمارستان ارائه می دهد.

 

دوشنبه ۱۵ فوریه ۲۰۲۱ 

(برابر با ۲۷ بهمن ۱۳۹۹)