کد خبر : 265928 تاریخ : ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۷ بهمن - 19:58
میخ آخر بر تابوت مطبوعات آرزو قادری

نوآوران آنلاین- مصوبه اخیر هیأت وزیران مبنی بر حذف الزام دولتی‌ها به انتشار آگهی در روزنامه‌ها را رسماً می توان اقدامی نسنجیده در راستای ایجاد بحران در مسیر فعالیت مطبوعات دانست.

پرواضح است یکی از مهم ترین منابع درآمدی روزنامه ها در شرایط کنونی که از حجم آگهی های خصوصی به شدت کاسته شده منابع حاصل از آگهی های دولتی است.

مطبوعات کشور ما این روزها روزگار ناخوشی دارند و دخل و خرج شان همخوانی ندارد. میزان هزینه های اداره یک روزنامه در مقایسه با درآمدهای ناچیز بسیار بالاست.

طی سال های اخیر نوسانات ارزی تأثیر مستقیمی بر قیمت کاغذ و سایر هزینه های چاپ روزنامه داشته است. در چنین شرایطی از یک سو تأمین منابع مالی برای تهیه کاغذ، زینک و لیتوگرافی و از دیگر سو نیز احتکار و واسطه گری کاغذ توسط عده ای سودجو روزنامه ها را با مشکلات مالی گسترده مواجه کرده است.

به تجربه حاصل شده است حتی در شرایطی که قیمت ارز در محدوده ثابتی قرار دارد، همچنان کاغذ سیر صعودی قیمت را طی می کند و این روزنامه ها هستند که تحت هر شرایطی باید به طور روزانه چاپ و متحمل هزینه های بالا شوند.

این تمام قصه پر غصه این روزهای مطبوعات نیست و علاوه بر آن با هزینه های بالای چاپ، لیتوگرافی، توزیع، پرداخت هزینه های کارکنان و بیمه و پرداخت هزینه اجاره تحریریه و... بر گرفتاری های روزنامه ها افزوده است.              

این هزینه ها در شرایطی رو به افزایش هستند که درآمد روزانه ها روز به روز کاهش می یابد و نشریات وضعیت بدتری را تجربه می کنند.

افزون بر همه مشکلاتی که مطبوعات با آن مواجه هستند، تصمیمات گاه و بیگاهی که یکباره و آن هم بدون منطق اتخاذ می شوند مشکلاتی را رقم می زنند که روزنامه ها را به سمت نابودی پیش می برند.

این در حالی است که روزنامه ها بخش مهمی از فرهنگ هر جامعه ای را به خود اختصاص می دهند و مرجع مهم و مستدلی برای رجوع آیندگان درخصوص آشنایی با اوضاع و احوال گذشته هستند.

طی ماه های اخیر بسیاری از روزنامه ها اقدام به کاستن از تعداد صفحات، کاهش شمارگان، تعدیل نیروی انسانی و سایر هزینه های خود کرده اند، اما همچنان دخل شان با خرج شان تناسب ندارد و ادامه فعالیت برای شان واقعاً دشوار شده است.

بر کسی پوشیده نیست که با اجرای مصوبه حذف الزام دولتی‌ها به انتشار آگهی در روزنامه‌ها ظرف حتی کمتر از یک هفته شاهد به صدا درآمدن ناقوس مرگ روزنامه ها خواهیم بود و این اتفاق تأثیرات سوئی بر فرهنگ جامعه به دنبال خواهد داشت؛ چرا که در کنار کارکردهایی همچون اطلاع رسانی، آموزش و یا سرگرمی، روزنامه ها نقش برجسته ای در فرهنگ سازی جامعه ایفاء می کنند.