کد خبر : 266118 تاریخ : ۱۳۹۹ دوشنبه ۴ اسفند - 02:01
روسیه اولین مورد آنفلوانزای مرغی H5N8 را در انسان کشف کرد منبع: ساینس الرت / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- روسیه اعلام کرد كه دانشمندان این كشور اولین مورد انتقال آنفلوانزای مرغی H5N8 از پرندگان به انسان را ردیابی كرده و سازمان بهداشت جهانی در این خصوص هشدار داده است.

طی سخنان تلویزیونی، "آنا پوپووا" رئیس ناظر بهداشتی روسیه گفت: دانشمندان در آزمایشگاه وكتور، مواد ژنتیكی این سویه را از هفت كارگر مرغداری در جنوب روسیه جایی كه شیوع آن در میان پرندگان در ماه دسامبر ثبت شده بود، جدا كرده اند.

وی افزود: کارگران هیچ عواقب جدی برای سلامتی نداشته اند. اعتقاد بر این است که آن ها ویروس را از مرغداری ها در مزرعه گرفته اند.

"پوپووا" گفت: اطلاعات مربوط به اولین مورد انتقال آنفولانزای مرغی (H5N8) در جهان از قبل به سازمان بهداشت جهانی ارسال شده است. انواع مختلفی از ویروس های آنفلوانزای مرغی وجود دارد. در حالی که سویه بسیار مسری H5N8 برای پرندگان کشنده است ، قبلا گزارش نشده بود که به انسان سرایت کند.

وی کشف مهم علمی را ستود و گفت: اگر زمان ویروس بیشتر شود، زمان مشخص خواهد شد.

"پوپووا" گفت: کشف این جهش ها هنگامی که ویروس هنوز توانایی انتقال از انسانی به انسان را پیدا نکرده است به کل جهان فرصت می دهد تا خود را برای جهش های احتمالی آماده کرده و به شکلی کافی و به موقع واکنش نشان دهیم.

سخنگویWHO  در این خصوص گفت: ما در حال مذاکره با مقامات ملی هستیم تا اطلاعات بیشتری جمع آوری کنیم و تأثیر بهداشت عمومی این رویداد را ارزیابی کنیم. در صورت تأیید، این اولین بار است که H5N8 افراد را آلوده می کند.

سازمان بهداشت جهانی تأكيد كرد كه كارگران روس "بدون علامت" بوده و هيچ انتقال انسان از انسان به بعد گزارش نشده است.

افراد می توانند به ویروس های آنفلوانزای مرغی و زیرگروه های آنفلوانزای مرغی A (H5N1) و A (H7N9) و زیرگروه آنفلوانزای خوکی مانند A (H1N1) آلوده شوند.

افراد معمولاً از طریق تماس مستقیم با حیوانات یا محیط، آلوده می شوند و انتقال پایداری در بین انسان ها وجود ندارد.

H5N1  در افراد می تواند باعث بیماری شدید شود و 60 درصد مرگ و میر دارد.

"گوئنائل وورچ" رئیس تحقیق در انستیتوی ملی کشاورزی، غذا و محیط زیست فرانسه ، گفت که ویروس های آنفلوانزا بسیار سریع تکامل می یابند و ممکن است موارد دیگری غیر از موارد گزارش شده در روسیه وجود داشته باشد.

وی افزود: بیماری همه گیر ویروس کرونا به کشورها یاد داده است که در برابر تهدیدات بالقوه سلامتی واکنش سریع نشان دهند. وی گفت: اقدامات دراکونی برای جلوگیری از شیوع فوری انجام خواهد شد.

آنفولانزای مرغی در چندین کشور اروپایی از جمله فرانسه بیداد کرده است، جایی که صدها هزار پرنده برای جلوگیری از عفونت از بین رفته اند. مرکز ویروس شناسی و بیوتکنولوژی ایالتی وکتور روسیه ، که انتقال آن را به کارگران مرغداری تشخیص داد، همچنین یکی از چندین واکسن ویروس کرونا را در این کشور تولید کرد.

 

دوشنبه ۲۲ فوریه ۲۰۲۱         

(برابر با ۴ اسفند ۱۳۹۹)