کد خبر : 266202 تاریخ : ۱۳۹۹ جمعه ۸ اسفند - 04:28
رژیم غذایی مادر، سیستم ایمنی نوزادان نارس را تقویت می‌کند منبع: HealthDay / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- محققان پزشکی مدت هاست درک کرده اند که رژیم غذایی مادر باردار تأثیر زیادی بر روی سیستم ایمنی جنین در حال رشد دارد و نوزادان به ویژه نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا می آیند توانایی قوی تری در مبارزه با بیماری دارند، این نشان می دهد که حتی پس از زایمان، رژیم غذایی مادر مهم است.

با این حال، مکانیسم های بیولوژیکی زمینه این ارتباطات هنوز نامشخص است. 

در حال حاضر در تحقیقی که در مجله Nature Communications منتشر شد، یک تیم تحقیقاتی پزشکی جان هاپکینز گزارش داد که موش های باردار با رژیم غذایی غنی از مولکولی که به وفور در سبزیجات چلیپایی یافت می شود مانند کلم بروکلی، جوانه بروکسل و گل کلم تغذیه می کنند، بچه‌ هایی با محافظت قوی تر در برابر انتروکولیت نکروزان (NEC) به دنیا آورد.

انتروکولیت نکروزان NEC)) یک بیماری التهابی خطرناک است که پوشش روده نوزاد تازه متولد شده را از بین می برد و آن را به یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در نوزادان نارس تبدیل می کند.

این تیم همچنین دریافت که شیر مادر این مادران همچنان در برابر NEC در فرزندان خود مصونیت ایجاد می کند.

در 12 درصد از نوزادان تازه متولد شده با وزن کمتر از 3.5 پوند هنگام تولد، انتروکولیت نکروزان (NEC) یک اورژانس گوارشی است که به سرعت در حال پیشرفت است و در آن باکتری های روده بی خطر به دیواره توسعه نیافته روده بزرگ نوزاد نارس حمله می کنند و باعث التهاب می شوند که در نهایت می تواند بافت سالم را از بین ببرد.

اگر سلول ها به اندازه کافی نکروز شوند (بمیرند) به طوری که در دیواره روده سوراخ ایجاد شود، باکتری ها می توانند وارد جریان خون شوند و باعث سپسیس تهدید کننده زندگی شوند.

در مطالعات قبلی موش، محققان در پزشکی جان هاپکینز نشان دادند که NEC زمانی نتیجه می گیرد که پوشش داخلی روده در نوزادان نارس مقادیر بالاتر از حد طبیعی پروتئینی به نام گیرنده 4 عوارض مانند (TLR4) تولید کند.

TLR4  در نوزادان تمام مدت با باکتری های روده پیوند دارد و به کنترل میکروب ها کمک می کند. با این حال، در نوزادان نارس، TLR4  می تواند مانند یک سوئیچ سیستم ایمنی بدن عمل کند با مقادیر بیش از حد پروتئین به اشتباه مکانیسم دفاعی بدن را علیه بیماری هدایت می کند تا در عوض به دیواره روده حمله کند.

بر اساس این درک، ما آخرین مطالعه خود را طراحی کردیم تا ببینیم آیا ایندول-3-کاربینول یا به طور خلاصهI3C ، یک ترکیب شیمیایی رایج در سبزیجات برگ سبز و شناخته شده برای جلوگیری از تولید  TLR4می تواند به موش های باردار تغذیه شود پس از تولد به فرزندان متولد نشده منتقل شوند و سپس از آن ها در برابر NEC محافظت کنید.

دکتر "دیوید هکام" رئیس جراحی در مرکز کودکان جان هاپکینز و استاد جراحی در دانشگاه دانشگاه جان هاپکینز می گوید: ما همچنین می خواستیم تعیین کنیم که آیا I3C در شیر مادر می تواند با رشد نوزاد از این محافظت محافظت کند.

در اولین آزمایش، هاكام و همكارانش تلاش كردند NEC را در موش های 7 روزه القا كنند كه نیمی از آن ها از مادرانی كه در دوران بارداری از I3C حاصل از كلم بروكلی تغذیه كرده اند و نیمی از مادرانی كه رژیم غذایی بدون I3C دارند، متولد شده اند. آن ها دریافتند کسانی که از مادرانی که I3C در تمام دوران بارداری به آن ها داده شده متولد می شوند 50 درصد کمتر در معرض   NEC  هستند، حتی در حالی که سیستم ایمنی بدن آن ها یک هفته پس از تولد هنوز نابالغ است.

 

جمعه ۲۶ فوریه ۲۰۲۱            

(برابر با ۸ اسفند ۱۳۹۹)