کد خبر : 266203 تاریخ : ۱۳۹۹ جمعه ۸ اسفند - 04:51
مهار قدرت پروتئین ها برای مقابله با بیماری ها منبع: ایزی هلث آپشنز / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- در طول دهه های متمادی، روش های سنتی کشف دارو به طور مداوم در نگه داشتن بیماری ها و سرطان در بهبودی بهبود یافته است و در بیشتر موارد به خوبی کار شده است، اما کاملاً کارساز نبوده است.

یک آزمایشگاه در دانشگاه UNLV در سال های اخیر مرکز فعالیت بوده و نقش به سزایی در قلمرو جدید کشف دارو دارد؛ آزمایشگاهی که به طور بالقوه می تواند راه حلی برای بیمارانی باشد که گزینه های آن ها تمام شده است.

"گری کلیگر" استاد دانشگاه UNLV گفت: این کار در حال شروع است تا جایی که ما به نوعی کشف مواد مخدر سنتی کرده ایم و واقعاً به چیز جدیدی نیاز داریم.

کشف داروی سنتی شامل روشی است که رویکرد مولکول کوچک نامیده می شود. به عنوان مثال، برای حمله به پروتئینی که باعث ایجاد بیماری در سلول سرطانی می شود، یک داروی سنتی مجبور است به روشی کاملاً هدفمند آن پروتئین را پیدا کرده و فعالیت های آن را متوقف کند. مثل این است که دستکش بازیکن بیس بال را با یک سیمان پر کنید.

"کلیگر" گفت: این دستکش به بازیکن بیس بال این توانایی را می دهد که کار خود را انجام دهد و یک بیس بال بگیرد، اما اگر بخواهیم سیمان بگیریم و جیب دستکش بیس بال را با آن سیمان پر کنیم، این امر به طور مؤثر توانایی عملکرد بازیکن بیس بال در تیم را از بین می برد. این همان کاری است که داروهای سنتی انجام می دهند.

یک چیز بزرگ اما وجود دارد. تا این مرحله، داروهای سنتی فقط توانایی هدف قرار دادن پروتئین هایی را دارند که در این بیماری مشارکت دارند و همچنین فعالیت هایی را دارند که می توانند از طریق مولکول کوچک عمل کنند ، یا مانند بازیکن بیس بال به طور فعال در این رشته ورزشی فعالیت می کنند.

این پروتئین ها درصد ظاهرا کمی از پروتئین های بیماری زا در بدن ما را تشکیل می دهند.

"کلایگر" گفت: همانطور که می توانید تصور کنید، اگر چه این مدل به درمان مؤثر HIV و سرطان کمک کرده است و از طریق استفاده از آنتی بیوتیک به درمان بیماری های روزمره کمک می کند، اما برخی از اشکالات عمده را به همراه دارد.

"کلیگر" گفت: سلول های سرطانی هوشمندانه هستند. آن ها می توانند بسیار سریع تکامل یابند. بنابراین، دارویی ممکن است آنزیمی را هدف قرار داده تا دیگر فعالیت خود را انجام ندهد و می تواند سلول های سرطانی را از رشد متوقف کند، اما در عین حال هنوز اتفاقات کمی وجود دارد که در نهایت سلول های سرطانی را قادر می سازد تا آن دارو را دور بزنند. نتیجه این است که برای جلو ماندن از ظرفیت سرطان برای تکامل مقاومت دارویی باید بتوانیم بسیاری از پروتئین های اضافی بیماری زا را هدف قرار دهیم. بنابراین، محدود کردن چشم انداز پروتئین های دارویی یک ضرر جدی است.

رویکرد جدید از خانواده آنزیم های انسانی به نام "لیبازهای یوبی کویتین" استفاده می کند که در سلول های انسانی وجود دارد. آنزیم ها پروتئین هایی در سلول های بدن هستند که واکنش های شیمیایی رخ داده در سطح سلولی را تسریع می کنند و به بدن شما برای انجام عملکردهای اساسی کمک می کنند. تقریباً 20 هزار پروتئین شناخته شده در بدن انسان وجود دارد و شاید حدود 10 درصد آنزیم باشند.

"کلیگر" گفت: من هیچ تصوری نداشتم كه این رشته به این مهم تبدیل شود. فقط فكر كردم به نظر می رسد كه واقعا عالی است و چیزی كه می خواستم اكتشاف كنم.

به جای هدف قرار دادن آنزیم هایی که نقش فعالی در بیماری دارند مانند بازیکن بیس بال در زمین ممکن است روشی وجود داشته باشد که بتواند عملاً هر پروتئینی را که در بیماری بیمار نقش دارد هدف قرار دهد.

"کلیگر" گفت: به یک مدیر تیم بیس بال یا صاحب آن فکر کنید. آن ها بخشی از تیم نیستند، اما با این وجود می توانند نقش به سزایی در کار تیم بیس بال داشته باشند. اگر بخواهم از شر آن پروتئین خلاص شوم، نمی توانم از روش سنتی استفاده كنم.

 

جمعه ۲۶ فوریه ۲۰۲۱            

(برابر با ۸ اسفند ۱۳۹۹)