کد خبر : 266206 تاریخ : ۱۳۹۹ جمعه ۸ اسفند - 20:52
شعارهای عوام فریبانه دیگر مؤثر نیستند علی تاجرنیا / فعال سیاسی اصلاح طلب

نوآوران آنلاین- یکی از مهم ترین ویژگی های دوران انتخابات در کشور ما مربوط به شعارهایی است که مطرح می شود و همگان بر این امر واقف هستند که با هدف جلب رأی بیشتر مردم عنوان می شوند.

سال هاست که نامزدهای انتخابات از هر جریان و جناح سیاسی که باشند از طریق طرح برنامه های شان تلاش می کنند تا در انتخابات موفق شوند و بتوانند جایگاه موردنظرشان را کسب کنند، اما متاسفانه بعد از انتخابات به دلیل عدم توانایی شان در جامه عمل پوشاندن به وعده های شان، مشکلاتی ایجاد می کنند و به جای این که رویه اعتمادزایی را در پیش گیرند به سمت اعتمادزدایی حرکت می کنند و همین امر شکاف عمیقی میان مردم و مسؤولان ایجاد می کند.

به اعتقاد من باید ارتباط نزدیک میان مردم و مسؤولان بعد از انتخابات و مشخص شدن نتیجه افزایش یابد و مردم بتوانند مطالبات و انتظارات شان را از مسؤولان درخواست کنند.

بالا بردن یارانه های نقدی که به مردم پرداخت می شود یکی از راه های جلب اعتماد عمومی بوده است، اما این ایده اکنون دیگر پاسخگو نیست؛ چرا که مردم به عینه شاهد هستند هر چه میزان کمک های نقدی به آن ها افزایش می یابد از دیگر سو میزان تورم تغییر می کند و قیمت همه اقلام مصرفی و موردنیازشان چندین برابر می شود.

نمونه این امر را می توان در زمینه پرداخت یارانه ها که چنین سال قبل قانونش اجرا شد شاهد بود که در آن زمان مقداری پول به طور ماهیانه به حساب سرپرستان خانوار تحت عنوان یارانه واریز شد، اما میزان هزینه ها و مخارج مردم چندین برابر افزایش یافت و قدرت خریدشان به شدت اُفت کرد.

به همین دلیل باید اذعان داشت تجربه خوبی نسبت به افزایش حمایت های نقدی از مردم وجود ندارد و مردم ترجیح می دهند که دولت اقدام به کاهش هزینه ها و مخارج زندگی کند تا این که یارانه ها را افزایش دهد. در این راستا باید تأکید کرد نامزدهای انتخاباتی سعی نکنند با طرح موضوعات پوپولیستی اعتماد مردم را جلب کنند؛ چرا که تضمینی وجود ندارد که این شیوه همچنان جواب دهد.