کد خبر : 266210 تاریخ : ۱۳۹۹ شنبه ۹ اسفند - 04:48
ژن هایی که خطر ابتلاء به دیابت را کاهش می دهند منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- افرادی که مبتلا به چاقی هستند، معمولاً دارای سطح ناسالم گلوکز و لیپید در خون و همچنین فشار خون بالا هستند. در نتیجه بیشتر در معرض بیماری های قلبی عروقی و متابولیکی قرار دارند، اما دانشمندان مشاهده کرده اند که حداکثر 45 درصد از افراد مبتلا به چاقی دارای فشار خون سالم و سطح گلوکز و لیپید هستند و بنابراین ممکن است در معرض خطر بالای بیماری نباشند. دلیل سالم ماندن این گروه از افراد چاق به خوبی درک نشده است.

اما اکنون گروهی از محققان به رهبری دانشمندان دانشگاه "کپنهاگ" طیف وسیعی از ژن ها را شناسایی کرده اند که با افزایش سطح چربی در بدن و همچنین محافظت در برابر برخی از تأثیرات منفی چاقی در سلامتی ارتباط دارند.

دانشیار "توماس کیلپلاینن" از مرکز تحقیقات متابولیک بنیاد Novo Nordisk (CBMR) در دانشگاه کپنهاگ می گوید این یافته ها نور جدیدی را در مورد زیست شناسی ایجاد می کند که ممکن است سطح بالاتر چربی بدن را از خطر بالاتر دیابت و بیماری های قلبی قطع کند.

به نظر می رسد ژن های شناسایی شده با کمک به حفظ یک بافت چربی سالم برای سلامتی ما مفید هستند. برخی از ژن ها ممکن است اهدافی را برای توسعه درمان های جدید ارائه دهند که با بهبود سلامت بافت چربی ما خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی را کاهش می دهد می گوید.

دانشمندان با تجزیه و تحلیل داده های صدها هزار نفری که از نظر چربی بدن و نشانگرهای خطر بیماری ارزیابی شده بودند، این کشف را انجام دادند. آن ها 62 بخش از ژنوم را شناسایی کردند که به طور قابل توجهی با سطح بالایی از چربی بدن و خطر ابتلا به بیماری های قلبی متابولیک مرتبط بود. تجزیه و تحلیل های بیشتر نشان داد که ژن ها عملکردهای مختلفی در بدن دارند از جمله تنظیم و توسعه سلول های چربی، توزیع چربی بدن و همچنین تنظیم انرژی و التهاب.

دکتر "لام اوپال هوانگ" از CBMR تجزیه و تحلیل محاسباتی را انجام داد که ژن ها را شناسایی کرد.

وی می گوید: ما در این مطالعه از یک روش داده محور استفاده کردیم که ما را به سمت یافتن ژن های جدید مرتبط با سلامت بافت چربی سوق داد، به جای ژن های شناخته شده چاقی مرتبط با سیستم عصبی مرکزی که سیری را کنترل می کنند و به طور معمول با چاقی ناسالم مرتبط هستند.

به گفته پروفسور "روت لوس" واضح است که چاقی یک بیماری پیچیده است و هر فردی با اضافه وزن بدن به طور مساوی در معرض ابتلا به بیماری های قلبی متابولیک نیست. دانستن این که کدام ژن ها افراد را از ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی عروقی محافظت می کند، در نهایت به ما کمک می کند تا افراد با چاقی را بهتر تشخیص داده و درمان کنیم.

 

شنبه ۲۷ فوریه ۲۰۲۱            

(برابر با ۹ اسفند ۱۳۹۹)