کد خبر : 266262 تاریخ : ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۰ اسفند - 00:47
جهش های کرونا در رقابت با یک دیگر منبع: اسپوتنیک / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- قبل از ظهور جهش های جدید ویروس کرونا مانند نوع B.1.1.7 انگلیس، نوع  SARS- CoV-2  به نام D614G قبلاً از پاتوژن اصلی SARS-CoV-2 جهش یافته بود که باعث شیوع بیماری همه گیر شده است.

D614G  به سرعت در حال گسترش است و به فراوان ترین نوع در سراسر جهان تبدیل می شود و این جهش در تمام انواع جدید در حال ظهور باقی مانده است. یک تیم بین المللی شامل محققان از برن اکنون هم در آزمایشگاه و هم در مدل های حیوانی توانسته است نشان دهد که چرا نوع D614G توانست برتری نسبت به ویروس اصلی SARS-  CoV-2  را به دست آورد.

"وولکر تایل" از مؤسسه ویروس شناسی و ایمنی شناسی(IVI)  می گوید: رویکرد ما همچنین به ما امکان می دهد جهش های در حال ظهور مانند نوع B.1.1.7 را بهتر و سریع تر توصیف کنیم. این یافته ها برای ارزیابی خطر جهش شدید جهش یافته بسیار مهم است، زیرا آن ها نشان می دهد چگونه یک مزیت تناسب اندام از انواع ویروس می تواند منجر به انتقال بیشتر شود. نتایج اولیه قبلا منتشر شد که امکان بحث علمی در مورد آن چه را که به عنوان سرور پیش چاپ شناخته می شود، بود.

نوع D614G جهشی در پروتئین سنبله دارد که باعث می شود ویروس بتواند بر روی سلول های انسانی متصل شود. محققان در IVI و در آزمایشگاه در مراکز کنترل و پیشگیری بیماری ها در آتلانتا (ایالات متحده آمریکا) ابتدا در کشت سلول های انسانی از دستگاه تنفسی فوقانی و همچنین از بینی اثبات کردند که نوع D614G با شدت بیشتری متصل می شود و همچنین سریع تر از ویروس اصلی تکثیر می شود. افزایش تکرار نوع D614G نیز در داخل بدن تایید و در یک مدل موش جدید برای اولین بار در این مطالعه توصیف شد.

شیوع ویروس های SARS-CoV-2 را می توان در حیوانات دیگر بهتر از موش ها بررسی کرد. همسترها و سرامیک ها در تحقیقات مربوط به عفونت کاملاً ثابت شده اند و به ویژه مدل های حیوانی مناسبی هستند. برای مقایسه این دو نوع، مخلوطی از قسمت های مساوی نسخه اصلی ویروس SARS-CoV-2 و نوع D614G در بینی هر حیوان تحت بیهوشی سبک اعمال شد. پس از یک روز، حیوانات آلوده به آزمایش با یک حیوان نگهبان سالم دیگر از همان گونه اسکان داده شدند تا انتقال این دو نوع را در رقابت مستقیم با یک دیگر ارزیابی کنند. این آزمایش در مجموع با شش جفت حیوان تکرار شد. تقریباً در تمام حیوانات نگهبان، نسبت ویروس های منتقل شده SARS-CoV-2 در اوایل سال توسط انبوه نوع D614G تحت سلطه قرار گرفت. تمایز انواع با استفاده از آخرین فن آوری تعیین توالی و تکنیک های PCR توسط تیم مارتین بیر در مؤسسه "فریدریش لوفلر" مؤسسه تحقیقات فدرال بهداشت حیوانات در Greifswald-Insel   Riems (D)  انجام شد.

"وولکر تایل" می گوید: مطالعه ما برجسته است زیرا ما توانستیم انتقال مؤثرتر نوع جهش یافته را در مقایسه مستقیم با نسخه اصلی تشخیص دهیم.

این روش حتی می تواند برای آزمایش هر جهش منفرد یا ترکیبی خاص از جهش هایی که در تعدادی از انواع ویروسی در حال گردش وجود دارد، مورد استفاده قرار گیرد.

IVI متکی به تکنیک شبیه سازی یک سال پیش در برن است که در آن ویروس های SARS-CoV-2  دقیقاً در آزمایشگاه تولید مثل می شوند. به عنوان مثال، ویروس انگلیس شناخته شده است که نه تنها یک بلکه اغلب بیش از 14 جهش دارد که هشت مورد از آن ها در پروتئین سنبله رخ می دهد. بنابراین با کمک تکنیک شبیه سازی می توان هر تعداد جهش از انواع را تولید و استفاده کرد تا در فرهنگ سلولی و مدل های حیوانی با یک دیگر رقابت کنند. نتایج نشان می دهد که چگونه جهش های منفرد بر تناسب اندام و قابلیت انتقال انواع جدید تأثیر می گذارند.

"وولکر تایل" می گوید: استراتژی آزمایش ما به ما اجازه می دهد تا به سرعت بررسی کنیم که چرا سایر ویروس های تازه در حال ظهور ایجاد شده اند.

پروژه های تحقیقاتی مشابه در مورد عوامل بیماری زای عفونی نیز می تواند در آینده در مرکز چند رشته ای بیماری های عفونی و ایمنی (MCIDI) در دانشگاه برن که اخیراً تاسیس شده است، انجام شود.

 

یک شنبه ۲۸ فوریه ۲۰۲۱            

(برابر با ۱۰ اسفند ۱۳۹۹)