کد خبر : 266263 تاریخ : ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۰ اسفند - 02:01
ویتامین B6 به رفع طوفان های سیتوکین ناشی از کرونا کمک می کند منبع: هلث دی نیوز / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- چه کسی فکر می کند که یک ترکیب اساسی کوچک مانند ویتامین B6 در موز یا ماهی می تواند کلید واکنشی قوی در برابر کرونا باشد؟

مطالعات تاکنون مزایای ویتامین های D و C و مواد معدنی مانند روی و منیزیم در تقویت پاسخ ایمنی در برابر کرونا را بررسی کرده است، اما تحقیقات در مورد ویتامین B6 اغلب از دست رفته است.

"کومرونگسی" دانشیار دانشگاه هیروشیما امیدوار است مقاله آن ها در Frontiers in Nutrition  اولین قدم برای نشان دادن پتانسیل ویتامین B6 در کاهش احتمال طوفان های سیتوکین باشد.

وی علاوه بر شستن دست ها، غذا و تغذیه را از اولین خطوط دفاعی در برابر عفونت ویروس کرونا دانست. غذا اولین دارو و آشپزخانه اولین داروخانه ماست.

"کومرونگسی" افزود: اخیراً بسیاری از دانشمندان مقالاتی را در مورد نقش رژیم غذایی و مواد مغذی در محافظت در برابر کرونا منتشر كرده اند. با این وجود تعداد بسیار كمی از دانشمندان به نقش مهم ویتامین B6 توجه كرده اند.

وی و محققانش در مقاله خود به شواهد فزاینده ای اشاره کردند که نشان می دهد ویتامین B6 با مهار التهاب، التهاب عضلات، استرس اکسیداتیو و استرس کربونیل در برابر بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی عروقی و دیابت اثر محافظتی دارد.

آن ها گفتند: ویروس های کرونا و آنفلوانزا از جمله ویروس هایی هستند که می توانند باعث آسیب دیدگی ریه و مرگ ناشی از سندرم دیسترس تنفسی حاد در سراسر جهان شوند. عفونت های ویروسی طوفان سیتوکین را برانگیخته و منجر به التهاب سلول های اندوتلیال مویرگی ریه، نفوذ نوتروفیل ها و افزایش استرس اکسیداتیو می شود.

" کومرونگسی" توضیح داد که ترومبوز (لخته شدن خون) و طوفان سیتوکین (التهاب بیش از حد) ممکن است با شدت کرونا ارتباط نزدیک داشته باشد. طوفان سیتوکین زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن بیش از حد رانده شود و حتی به سلول های سالم حمله کند. در همین حال، لخته های خون مرتبط با کرونا می توانند مویرگ ها را مسدود کرده و به اندام های حیاتی مانند قلب، ریه ها، کبد و کلیه ها آسیب برسانند.

ویتامین B6 یک ماده مغذی ضد ترومبوز و ضد التهاب است. کمبود این ویتامین همچنین با عملکرد ایمنی پایین تر و حساسیت بیشتر به عفونت های ویروسی همراه است.

ویتامین B6 ارتباط تنگاتنگی با سیستم ایمنی بدن دارد. میزان آن همیشه در افراد تحت التهاب مزمن مانند چاقی، دیابت و بیماری های قلبی کاهش می یابد. افراد چاق و دیابتی در معرض خطر بالای کرونا هستند.

 

دوشنبه ۱ مارس ۲۰۲۱            

(برابر با ۱۱ اسفند ۱۳۹۹)