کد خبر : 266326 تاریخ : ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۱ اسفند - 20:43
تخصیص ارز 4200 تومانی موجب تثبیت قیمت‌ها نشد آلبرت بغزیان / استاد دانشگاه

نوآوران آنلاین- اقتصاد کشور ما تا حد زیادی از نوسانات ارزی تأثیر می پذیرد. این امر موجب می شود در هنگام تغییرات قیمتی گسترده در بازار ارز شاهد گرانی های فزاینده و در بسیاری از موارد، روزانه باشیم که زندگی مردم را در وضعیت سختی قرار می دهند.

افزایش روزانه قیمت ها گر چه شاید در نگاه نخست به گونه ای به نظر برسد که گویی نتیجه بالا رفتن قیمت ارز است، اما همگان بر این امر به خوبی واقف هستند که همیشه گرانی ها به این دلیل نیست و به طور غیر مستقیم ردپایی از نبود مدیریت صحیح اقتصادی در بروز گرانی ها مشهود است.

اگر اقتصاد به درستی مدیریت شود قطعاً نوسانات ارزی تأثیر چشمگیری بر قیمت محصولات داخلی نخواهد داشت، اما در وضعیتی همچون اکنون که در زمینه مدیریتی اتفاقات تلخی را شاهد هستیم و در برخی حوزه ها ناکارآمدی ها به اوج خود رسیده است گرانی ارز نیز بر شدت مشکلات می افزاید و از این ناحیه نیز دچار مشکل می شویم.

مسائل مربوط به نرخ ارز از چنان اهمیتی برخوردارند که چندین سال پیش مسؤولان برای فرار از گرانی های گسترده، ارز 4200 تومانی برای واردات نیازهای اساسی مردم جامعه تخصیص دادند تا قیمت ها را در بازار کنترل کنند.

قیمت ها نه تنها کنترل نشد بلکه بخشی از این ارز نیز از بازار فروش سردرآورد و به نوسانات ارزی دامن زد.

به اعتقاد من اگر مسؤولان قصد کنترل قیمت ها را دارند باید از طریق اقدامات اساسی تر یعنی نظارت مستمر و صحیح بر بازارها، ایجاد تعادل در قیمت ها، برقراری تناسب میان عرضه و تقاضای کالاها و ایجاد ثبات و آرامش در بازارهای اقتصادی، شرایط را برای بهبود وضعیت مهیا کنند.

تخصیص ارز 4200 تومانی موجب تثبیت قیمت ها نشد به همین جهت باید امیدوار باشیم که حذفش نیز چندان مشکل زا نباشد.

نمی توان به طور قطع گفت که حذف ارز 4200 تومانی چه تبعاتی به دنبال خواهد داشت، اما به طور قاطع می توان اذعان داشت که تخصیص آن موجبات سوء استفاده و رانت را برای عده ای رقم زد که در نهایت اقتصاد را مشوش کردند.