کد خبر : 266347 تاریخ : ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۳ اسفند - 05:06
ایمنی بدنی قوی در کودکان مبتلا به سندرم التهابی چند سیستمه منبع: بیزنس اینسایدر / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- محققان در بیمارستان کودکان فیلادلفیا (CHOP) و دانشکده پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا با اولین غواصی عمیق در نحوه عملکرد سیستم ایمنی بدن در بیماران مبتلا به سندرم التهابی چند سیستمه (MIS-C) دریافتند که کودکان با این شرایط سیستم ایمنی بسیار فعال شده ای دارند که از بسیاری جهات بیشتر شبیه بزرگسالان با کرونا شدید است. نتایج منتشر شده نشان می دهد که درک بهتر فعال سازی سیستم ایمنی در بیماران مبتلا به MIS-C نه تنها می تواند به درمان بهتر آن بیماران کمک کند بلکه می تواند درمان بزرگسالان مبتلا به کرونا شدید را نیز بهبود بخشد.

بیماری MIS-C واکنش هایی شبیه سندرم کاوازاکی را بروز می دهد و در فرد مبتلا، ارگان ها و بافت های بدن همچون قلب، شش ها، رگ های خونی، کلیه ها، دستگاه گوارشی، مغز، پوست و چشم ها ملتهب می شوند.

بسیاری از کودکانی که با این بیماری تشخیص داده می شوند نتیجه آزمایش آنتی بادی ویروس کرونا در آن ها مثبت است و این بدان معناست که با فردی که کووید ۱۹ داشته در تماس بوده اند. نشانه های این سندرم شامل تب، درد شکم، تهوع، اسهال، حساسیت پوستی، سرخی لب ها و چشم های خونین و خستگی مفرط است.

دکتر "لورا ولا" گفت: این مطالعه نشان می دهد که کودکان مبتلا به MIS-C ایمنی فوق العاده ای دارند؛ به ویژه هنگامی که صحبت از سلول های CD8 T می شود، اما با شروع بهبود بالینی بیماران، این فعال سازی فروکش می کند.

متخصصان اطفال برای اولین بار MIS-C را در آوریل سال 2020 تشخیص دادند، زمانی که بیماران کودکان با علائمی از جمله التهاب بیش از حد، تب، ناراحتی دستگاه گوارش و شوک قلب و عروق شروع کردند. این سندرم که تصور می شود یک عارضه پس از عفونت کرونا باشد، در تظاهرات بالینی با بیماری کاوازاکی به ویژه درگیری عروقی شباهت دارد.

آنتی بادی این سندرم همچنین فاقد عوارض تنفسی معمولاً برای بزرگسالان و کودکان کرونایی است. با این حال تا این مرحله ویژگی های ایمونولوژیک رانندگی MIS-C هنوز درک نشده باقی مانده است.

محققان برای درک بهتر ایمونولوژی MIS-C نمونه خون بیماران بستری در CHOP با کرونا یا MIS-C را بین آوریل و ژوئن سال 2020 جمع آوری کردند. آن ها بیش از 200 پارامتر ایمنی را تجزیه و تحلیل کردند از جمله داده های سرولوژیک و سیتوکین پلاسما و این داده ها را با نمونه های بیماران بزرگسال کرونایی و بزرگسالان سالم مقایسه کردند.

محققان دریافتند که کودکان مبتلا به MIS-C دارای سلول های T بسیار بالا به ویژه سلول های T CD8 و یک زیر مجموعه سلول  CD8  گشتی عروقی بسیار فعال هستند. این سلول های CD8 T گشت زای عروقی نقش پیشنهادی در کنترل عفونت ویروسی پایدار یا فعال کننده آن دارند و همچنین در بیماری های قلبی عروقی نقش دارند که می تواند ارتباطی با علائم عروقی مشاهده شده در این بیماران داشته باشد. محققان بیماران مبتلا به MIS-C را کشف کردند که همگی دارای سلول های CD8 T گشت زای عروقی بودند، همچنین به حمایت عروقی احتیاج داشتند و دارای "دی-دیمرمی" بالا و کاهش پلاکت بودند. ارتفاع سلول های T CD8 بسیار بیشتر از آن چه محققان در بیماران كودكان مبتلا به کرونای حاد و بیشتر بزرگسالان مبتلا به کرونا مشاهده كرده اند، اما سطح سلول های T CD8  همراه با بهبود بالینی در بیماران MIS-C كاهش یافته است.

این مطالعه همچنین یک واکنش انحرافی سلول B را در بیماران مبتلا به MIS-C در مقایسه با کرونای حاد کودکان و بیماری بزرگسالان برجسته کرد. بیماران مبتلا به MIS-C تقریباً به طور کلی از نظر کرونا مثبت عمل می کنند، به این معنی که از زمان عفونت زمان کافی برای توسعه و شناسایی آنتی بادی ضد ویروس گذشته است.

مطابق با این عقیده که MIS-C یک رویداد تأخیری پس از عفونت کروناست بیماران اطفال و بزرگسالان مبتلا به کرونای حاد مثبت نبودند. با وجود این که یک رویداد تأخیری در MIS-C وجود دارد، محققان دریافتند که بیماران MIS-C دارای پلاسمابلاست یا سلول های B نابالغ پلاسما هستند؛ در حالی که پلاسمابلاست ها در بزرگسالانی که از کرونا بهبود می یابند دو تا سه هفته پس از برطرف شدن علائم به حالت اولیه برمی گردند، اگر چه زیرمجموعه ای از بیماران بزرگسال بستری با کرونا دارای یک افزایش پایدار از پلاسمابلاست ها هستند.

محققان سه محرک احتمالی پاتوژنز ایمنی را در MIS-C پیشنهاد دادند:

(1) ادامه فعال سازی پاسخ های ایمنی تطبیقی ​​که توسط آنتی ژن کرونا ادامه دارد.

(2) یک ماشه اضافی، مانند محلی شدن ویروس به نوع بافت جدید یا عفونت ثانویه که دو یا سه هفته پس از ابتلا به کرونا اتفاق می افتد.

(3) پاسخ خود ایمنی که برای بررسی این سناریوهای بالقوه، تحقیقات بیشتری لازم است.

 

چهارشنبه ۳ مارس ۲۰۲۱           

(برابر با ۱۳ اسفند ۱۳۹۹)