کد خبر : 266366 تاریخ : ۱۳۹۹ جمعه ۱۵ اسفند - 03:33
چگونه می توان سریع‌تر بیماری‌های همه گیر را ردیابی کرد منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- یک گروه جهانی از محققان خواستار ادغام بهتر ژنتیک ویروسی، بیوانفورماتیک و بهداشت عمومی هستند تا پاسخ به بیماری همه گیر بهتر و آمادگی بهتر برای همه گیری در آینده فراهم شود.

"اما هاچرافت" از انستیتوی پزشکی اجتماعی و پیشگیری (ISPM) از دانشگاه برن می گوید: آن چه دانشمندان طی یک سال از کشف یک ویروس کاملاً جدید به دست آورده اند، واقعاً چشمگیر است. ابزاری که دانشمندان برای بررسی چگونگی انتقال و تغییر کرونا استفاده کرده اند، هیچ گاه برای فشارهای منحصر به فرد یا حجم زیادی از داده ها این بیماری همه گیر طراحی نشده است.

کرونا اکنون یکی از مهم ترین عوامل بیماری زا در تمام دوران هاست. از زمان شروع شیوع بیماری بیش از 600 هزار توالی با ژنوم کامل تولید شده است و هر روز بیش از 5000 توالی جدید از سراسر جهان وارد می شود.

"کریستف دسیموز" از دانشگاه لوزان می گوید: در سراسر جهان، نظارت ژنومی به ابتکار محققان دانشگاهی برای یافتن پاسخ های اساسی است. تصمیم گیری در مورد بهداشت عمومی از یک چارچوب همکاری پایدارتر بهره مند می شود.

توالی های ژنتیکی کرونا دارای اطلاعات ارزشمندی برای اجرای سیاست های مؤثر در زمینه همه گیری و جلو ماندن از ویروس است. برای مثال، مقایسه تعداد جهش هایی که نمونه های مختلف به اشتراک می گذارند به دانشمندان امکان می دهد انتقال ویروس را ردیابی کنند و به شناسایی رویدادهای فوق العاده گسترش و گسترش بین المللی کمک می کند، اما در حال حاضر تلفیق این اطلاعات ژنتیکی با سایر متغیرهای کلیدی مانند افرادی که در یک رویداد شرکت کرده اند و هنگام بروز علائم کار دشواری است که می تواند به آموزنده تر بودن این روش ها کمک کند.

در حالی که جهش ها بخشی طبیعی از زندگی ویروس هستند، دانشمندان باید بدانند که کدام تغییرات بی خطر هستند و چه عواملی می توانند انتقال ویروس یا نتیجه بالینی را تغییر دهند. ترکیب توالی ها کارهای آزمایشگاهی و پیش بینی های محاسباتی می تواند درک بهتری از تأثیرات جهش را فراهم کند، اما چارچوب کمی وجود دارد که به این تخصص های مختلف کمک کند تا با هم کار کنند. "کریستف دسیموز" از دانشگاه لوزان می گوید: داده های ویروسی توالی ها و فراداده های مرتبط باید به لطف زیرساخت های پایدار سازگار با اصول Open Data برای تعیین سهولت بررسی توسط افراد توسط جامعه و استفاده مجدد از آنها تعیین و جمع آوری و هماهنگ شود.

 

جمعه ۵ مارس ۲۰۲۱           

(برابر با ۱۵ اسفند ۱۳۹۹)