کد خبر : 266457 تاریخ : ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۸ اسفند - 00:53
هشت عاملی که به بدن آسیب می زند منبع: یورو نیوز / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- یک بررسی جدید از شواهد موجود هشت مشخصه از مواجهه با محیط زیست را نشان می دهد که مسیرهای بیولوژیکی را که از طریق آن آلاینده ها در بیماری نقش دارند، ترسیم می کند  که شامل: استرس و التهاب اکسیداتیو، تغییرات ژنومی و جهش ها، تغییرات اپی ژنتیکی، اختلال در عملکرد میتوکندری، اختلال غدد درون ریز، تغییر ارتباط بین سلولی، جوامع میکروبیوم تغییر یافته و اختلال در عملکرد سیستم عصبی است.

مطالعه محققان دانشکده بهداشت عمومی Mailman دانشگاه کلمبیا در مجله Cell منتشر شده است.

دكتر "آندره باكرلی" رئیس علوم بهداشت محیط در مدرسه كلمبیا مایلمن می گوید: هر روز بیشتر در معرض آلاینده ها در هوا، آب، خاک و مواد غذایی برای سلامتی انسان مضر قرار می گیریم. با این وجود، مسیرهای بیولوژیکی خاصی که این مواد شیمیایی به بدن ما آسیب می رساند کمتر قابل درک است. ما به طور مداوم در معرض مخلوطی از آلاینده ها هستیم که منجر به تغییر در بدن ما در چندین حوزه از تصور تا پیری می شود. آن ها بیان ژن را کنترل می کنند، سیستم ایمنی بدن ما را آموزش می دهند و شکل می دهند، پاسخ های فیزیولوژیکی را تحریک می کنند و بهزیستی و بیماری را تعیین می کنند.

در این مقاله خلاصه ای از هشت راه آسیب به بدن ذکر شده است:

1ـ استرس و التهاب اکسیداتیو: وقتی سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی تخلیه می شود، التهاب و مرگ سلول موجب آسیب اندام می شود.

2ـ تغییرات و جهش های ژنومی: تجمع خطاهای DNA می تواند باعث سرطان و سایر بیماری های مزمن شود.

3ـ تغییرات اپی ژنتیکی: تغییرات اپی ژنتیکی سنتز پروتئین هایی را که مسؤول رشد کودکی و عملکرد منظم بدن هستند تغییر می دهد.

4ـ اختلال عملکرد میتوکندری: تجزیه در نیروگاه سلولی ممکن است در رشد انسان تداخل ایجاد کرده و به بیماری مزمن کمک کند.

5ـ اختلال غدد درون ریز: مواد شیمیایی موجود در محیط، غذا و محصولات مصرفی ما تنظیم هورمون ها را مختل کرده و به بیماری ها کمک می کنند.

6ـ ارتباط بین سلولی تغییر یافته: گیرنده های سیگنالینگ و سایر وسایلی که سلول ها با آن ارتباط برقرار می کنند از جمله انتقال عصبی تحت تأثیر قرار می گیرند.

7ـ جوامع میکروبیوم تغییر یافته: عدم تعادل در جمعیت باکتری ها و سایر میکروارگانیسم های بدن ما می تواند ما را مستعد ابتلا به آلرژی و عفونت کند.

8ـ اختلال در عملکرد سیستم عصبی. ذرات میکروسکوپی در آلودگی هوا از طریق عصب بویایی به مغز می رسند و می توانند در شناخت اختلال ایجاد کنند.

همه تماس های محیطی مضر نیستند. محققان خاطرنشان کردند گزارش شده است قرار گرفتن در معرض طبیعت تأثیرات مفیدی بر سلامت روان دارد.

این هشت مشخصه به هیچ وجه جامع نیستند و پیچیدگی کامل خصوصیات شیمیایی و فیزیکی مواجهه با محیط زیست، از جمله مخلوطی از قرار گرفتن در معرض در کوتاه مدت و بلند مدت را به دست نمی آورند. برای درک سازوکارهای پیچیده ای که قرار گرفتن در معرض بیولوژی انسان است و اینکه چگونه فرآیندهای تغییر یافته برهم کنش می کنند و به بیماری کمک می کنند یا از مزایای سلامتی برخوردار هستند، در طول زندگی باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

 

دوشنبه ۸ مارس ۲۰۲۱          

(برابر با ۱۸ اسفند ۱۳۹۹)