کد خبر : 267090 تاریخ : ۱۴۰۰ جمعه ۲۰ فروردين - 18:53
وضعیت نگران‌کننده بیکاری در کشور مرتضی افقه / استاد دانشگاه

نوآوران آنلاین- طی روزهای اخیر مجدد شاهد افزایش مرگ و میرهای ناشی از کرونا هستیم و اکثر شهرهای کشور در وضعیت قرمز قرار گرفته اند.

شمار بیماران بدحال که در بیمارستان ها بستری می شوند رو به افزایش است و تخت های بخش های مراقبت های ویژه پر از بیماران بدحال است.

این طور که پزشکان عنوان می کنند مراجعات سرپایی نیز برای تشخیص کرونا افزایش قابل توجهی یافته است.

در چنین وضعیتی تنها راهکار این است که اقدام به تعطیلی شهرها گرفته شود و مردم در خانه بمانند.

اما اکنون دیگر شرایط کرونایی عادی شده است و مردم یک سال با این وضعیت کنار آمده اند و دیگر برای شان اهمیتی ندارد.

همین عادی انگاری موجب شده تا شرایط این گونه خطرناک شود و راهی جز تعطیل کردن باقی نماند.

متاسفانه تعطیل کردن شهرها به معنای بیکاری بسیاری از گروه های شغلی است و معاش اصناف دچار مشکلات بسیاری می شود.

علاوه بر اصناف، سایر مشاغل نیز به دلیل نبود درآمد کافی، بیکاری گسترده را تجربه کردند. اکنون نیز که به مدت دو هفته قرار است غیر از گروه شغلی یک، سایر شغل ها تعطیل شوند شرایط نگران کننده خواهد بود.

روند ابتلاء به کرونا همچنان صعودی و مرگ و میرها نیز قابل توجه است. نمی توان در این وضعیت دست روی دست گذاشت و صبر کرد تا این موج شدید کرونا فروکش کند.

به همین جهت تصمیماتی درخصوص قطع موقت فعالیت های شغلی برخی مشاغل اتخاذ شد، اما این نگرانی وجود دارد که پس از بازگشایی بخش های مختلف مجدد شاهد موجب جدیدی از کرونا باشیم و شرایط همین طور بحرانی تر شود و روزانه شاهد مرگ و میر بیشتری شویم.

یکی از دلایل اصلی حضور گسترده مردم طی روز در بخش های مختلف، کسب درآمد است و اگر از نظر معیشتی مشکلی نداشته باشند و تأمین باشند قطعاً مراجعات بیرون از منزل و استفاده شان از وسائل نقلیه عمومی کاهش می یابد، اما متاسفانه خانوارها اکنون با مشکلات مالی بسیار مواجه اند و بیکاری نیز اتفاقات تلخی را برای شان رقم زده است.

شاید اگر مدیریت صحیحی در کشور ما برقرار بود اکنون تا این اندازه مشکلات گسترده نمی شدند و زندگی مردم از کیفیت بهتری برخوردار بود.