کد خبر : 267329 تاریخ : ۱۴۰۰ جمعه ۲۷ فروردين - 23:53
آیا استرس مالی می تواند منجر به درد جسمی شود؟ منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- استرس مالی می تواند تأثیر فوری بر رفاه بگذارد، اما آیا می تواند تقریباً 30 سال بعد به درد جسمی منجر شود؟

بر اساس تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه جورجیا پاسخ مثبت است.

این مطالعه که در Stress & Health منتشر شده، نشان می دهد که استرس مالی خانواده در دوران میانسالی با احساس کنترل ضعیف همراه است که مربوط به افزایش درد جسمی در سال های بعد است.

Kandauda  گفت: درد جسمی به خودی خود با سه مؤلفه اصلی بیولوژیکی، روانی و اجتماعی در نظر گرفته می شود.

"ویکراما" اولین نویسنده و استاد کالج علوم خانواده در این خصوص گفت: در بزرگسالان مسن این بیماری با سایر مشکلات سلامتی مانند محدودیت عملکرد جسمی، تنهایی و بیماری های قلبی عروقی همراه است.

به گفته محققان بیشتر تحقیقات درد عصبی است، اما مهم است که آن را به تجارب پر استرس خانواده نیز مرتبط کنیم.

"کاترین واکر اونیل" دانشمند علوم تحقیقات دانشکده گفت: من و دکتر "ویکراما" هر دو به زمینه های خانواده ها و چگونگی تأثیر این زمینه بر سلامت رابطه ای، جسمی و روحی افراد خانواده علاقه مند هستیم. امور مالی یکی از مؤلفه های مهم کار ماست زیرا خانواده های استرس زای زمینه ای با آن روبرو می شوند.

نویسندگان از داده های پروژه جوانان و خانواده "آیووا" یک مطالعه طولی که 27 سال داده در مورد خانواده های روستایی از یک خوشه هشت شهرستان در شمال ایالت آیووا را ارائه می دهد، استفاده کردند. داده ها در زمان واقعی از همسران و 500 همسر در 500 خانواده ای که مشکلات مالی مرتبط با بحران مزرعه در اواخر دهه 1980 را تجربه کرده بودند، جمع آوری شد. بیشتر افراد در حال حاضر بیش از 65 سال سن دارند و زوجین در حال تحمل ازدواج های پایدار هستند و بعضی از آنها تا 45 سالگی ادامه دارد.

حتی پس از آن که محققان بیماری های جسمی همزمان، درآمد خانواده و سن را کنترل کردند آنها پیوندی بین مشکلات مالی خانواده در اوایل دهه 1990 و درد جسمی نزدیک به سه دهه بعد پیدا کردند. یافته های اضافی از مطالعه آنها نشان می دهد که فشار مالی بر درد جسمی تأثیر می گذارد، اگر چه درد جسمی می تواند از طریق هزینه های اضافی مراقبت های بهداشتی فشار مالی را تحت تأثیر قرار دهد.

به گفته "ویکراما" درد جسمی یک پدیده دو روانشناختی است. این تحقیق نشان می دهد که تجارب استرس زا مانند فشار مالی باعث از بین رفتن منابع روانشناختی مانند احساس کنترل می شود. این کاهش منابع مناطق مغزی را که به استرس حساس هستند، فعال می کند، فرآیندهای آسیب شناختی، فیزیولوژیکی و عصبی را به وجود می آورد که منجر به شرایط سلامتی مانند درد جسمی، محدودیت های جسمی، تنهایی و بیماری های قلبی عروقی می شود.

وی گفت: در سال های آخر زندگی خود بسیاری از کاهش حافظه، درد جسمی و فقدان ارتباطات اجتماعی شکایت دارند. تقریباً دو سوم بزرگسالان از نوعی دردهای بدنی شکایت دارند و تقریباً بسیاری از آنها از تنهایی شکایت دارند. این درصد رو به افزایش است و هزینه سلامتی آن نیز افزایش می یابد و این یک نگرانی بهداشت عمومی است.

 

شنبه ۱۷ آوریل ۲۰۲۱     

(برابر با ۲۸ فروردین ۱۴۰۰)