کد خبر : 267377 تاریخ : ۱۴۰۰ شنبه ۲۸ فروردين - 18:51
سرطان ریه؛ شایع ترین علت مرگ ناشی از سرطان منبع: گلوبال نیوز / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- محققان اهداف بالقوه ای را برای درمان های جدید سرطان ریه شناسایی می کنند. سرطان ریه شایع ترین علت مرگ و میر ناشی از سرطان است که تقریباً یک سوم از مرگ های مرتبط با تومور را تشکیل می دهد. "آدنوکارسینوما" سرطان ریه سلول غیر کوچک(NSCLC)  است که حدود 40 درصد از تشخیص سرطان را تشکیل می دهد، اما درمان های کمی برای این بیماری در دسترس است.

تیمی از محققان به سرپرستی "النا لوانتینی" محقق خون شناسی در مرکز پزشکی Beth Israel Deaconess (BIDMC) ، یک عامل جدید PTC596 را ارزیابی کردند که قادر به کاهش تومور است.  

با استفاده از روش تعیین توالی RNA تک سلولی، "لوانتینی" و همکارانش از کل نمونه رونوشت یعنی مجموعه کامل مولکولهای  RNA  بیان شده توسط یک سلول از سلولهای تومور جداگانه از مدل موش تیمی و از نمونه های بالینی ریه نمونه برداری کردند. علاوه بر برجسته سازی درجه بالایی از شباهت بین گونه ها دانشمندان همچنین جمعیت خاصی از سلول های تومور را در موش و انسان شناسایی كردند كه فقط در تومورهای مثبت برای جهش یافته K-RAS آنكوژن وجود دارد و نه در سلول های سالم ریه.

در مرحله بعدی، این تیم از مدل موش برای ارزیابی یک درمان جدید در حال حاضر در آزمایشات بالینی فاز 1b استفاده کرد. این دارو، PTC596 با از بین بردن فعالیت انكوژن  BMI1از بین بردن سلولهای سرطانی است.

"لوانتینی" که همچنین یک مربی پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد (HMS) است گفت: شناسایی این شبکه های مولکولی زمینه ساز سرطان گام مهمی در جهت تولید داروهای جدید هدفمند است به اصطلاح درمان مولکولی یا شخصی سازی شده است.

در حال حاضر، بیشتر بیماران درمانهای شیمی درمانی عمومی انجام می دهند که مولکولهای خاص درگیر در روند تومور را هدف قرار نمی دهد که همچنین می تواند به سلولهای سالم آسیب برساند. تا زمانی که ما قادر به کشف پیچیدگی زیرجمعیت سلولهای تومور نباشیم، قادر نخواهیم بود برای طراحی گزینه های درمانی هدفمند برای کاهش تعداد بیمارانی که عود تومور را تجربه می کنند.

"لوانتینی" و همکارانش قبلاً نقش اصلی BMI1 را در رشد تومور شناسایی کردند. با کار منتشر شده محققان راه را برای کاربردهای بالینی آینده برای استفاده از گزینه درمانی جدید در یک زیر مجموعه مربوط به بیماران مبتلا به سرطان ریه با جهش K-RAS هموار کرده اند. لوانتینی تأکید می کند که قبل از اقدام به درمان بیماران با گزینه درمانی جدید، اعتبار دقیق بیشتری لازم است. یافته های این تیم می تواند پیامدهای مهمی برای سایر سرطان ها نیز داشته باشد، با توجه به اینکه فعالیت انکوژن BMI1 در سایر زیر انواع سرطان های ریه و همچنین در سایر تومورهای جامد (سرطان پوست، پستان، روده بزرگ و روده) به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

 

شنبه ۱۷ آوریل ۲۰۲۱     

(برابر با ۲۸ فروردین ۱۴۰۰)