کد خبر : 267379 تاریخ : ۱۴۰۰ شنبه ۲۸ فروردين - 19:13
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌و‌گو با نوآوران عنوان کرد: فرورفتن اقتصاد کشور در باتلاق سوء مدیریت بر کسی پوشیده نیست که در شرایط کنونی کشورمان با موجی از مشکلات در زمینه های مختلف مواجه است و در همه آن ها ردپای نبود مدیریت صحیح پررنگ است.

نوآوران آنلاین- مایه تأسف است که اذعان کنیم مسؤولان کشور توجهی به اقتصاد نمی کنند و آشفتگی های کنونی همه ناشی از بی توجهی مسؤولان است. به ویژه در حال حاضر که به دنبال شیوع گسترده کرونا شاهد توقف فعالیت های اقتصادی هستیم و از نظر اقتصادی خانوارها تحت فشار هستند.

متاسفانه مسؤولان در کشور ما فقط شعار می دهند و به این ترتیب تلاش می کنند تا نگاه مثبت افکار عمومی را جلب کنند، اما از این امر غافل هستند که مردم با مشاهده کارنامه نادرخشان مسؤولان به خوبی متوجه ناکارآمدی ها می شوند و دامنه نارضایتی ها گسترده تر می شود.                       

در همین خصوص به گفت و گو با مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین پرداختیم.                  

حریری طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران اظهار داشت: بررسی قیمت کالاها طی ماه های اخیر به خوبی گویای این است که مسؤولان نتوانسته اند شرایط اقتصادی کشور را اداره کنند و مانع از بروز آشفتگی شوند. دی ماه سال گذشته بود که خبرهایی درخصوص افزایش نجومی قیمت مرغ منتشر شد. این روند همین طور تداوم یافت و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم بیشتر شد و به جایی رسیدیم که در همه کالاها شاهد افزایش یکباره قیمت ها بودیم. شب عید نیز با صف های طولانی مرغ مواجه شدیم و مردم مجبور بودند برای تهیه مرغ ارزان با نرخ دولتی و پر کردن سفره های شان با وجود خطرات بسیاری که از بابت کرونا تهدیدشان می کرد در صف ها زمان زیادی را بگذرانند.

وی ادامه داد: سوء مدیریت فقط در زمینه گرانی نیست و در همه بخش ها این اتفاق نامبارک را شاهد هستیم. برای نمونه می توان به کمبود روغن طی ماه های اخیر اشاره کرد که مردم به طور آشکاری با مشکل کمبود روغن مواجه شده اند و کمبود این محصول در بازار به وضوح قابل مشاهده است. علاوه بر صف های مرغ، شاهد صف های خرید روغن در مقابل فروشگاه ها بودیم. همه این موارد نتیجه نبود تنظیم بازار و عدم مدیریت صحیح اقتصاد است. اگر مسؤولان با مسؤولیت پذیری بیشتری عمل می کردند اکنون مردم با کمبود مواجه نبودند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین همچنین به دستمزدهای ناچیز کارگران اشاره کرد و گفت: با این درآمدهای بسیار پایین، افزایش قیمت ها واقعاً تأسف بار است و مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد کرده است. مردم ما در حال حاضر از یک سو با کرونا در مقابله هستند و از دیگر سو با مشکلات اقتصادی که گریبان شان را گرفته است. با وجود همه این موارد، اختلالات روحی و روانی نیز در سطحی وسیع در حال گسترش هستند؛ چرا که خانوارها تحت فشارهای مالی هستند و این امر تأثیر مستقیمی بر روح و روان افراد دارد.

حریری با ابراز تأسف از این که اقتصاد از کنترل مسؤولان خارج شده است، مطرح کرد: عدم نظارت بر بازار موجب شده تا متخلفان به راحتی امکان سودجویی بیابند و تعادل در بازار را از بین ببرند. در شرایطی که کرونا موجب بروز مشکلات بسیاری برای مشاغل مختلف شده است و این روزها اصناف در تعطیلی به سر می برند و مردم درآمد کسب نمی کنند ضروری است که مسؤولان اقدام به کنترل قیمت ها کنند. در چنین وضعیتی گران شدن کالاها به معنای خالی تر شدن سفره های مردم است. مردم ایران طی ماه های اخیر اقدام به حذف بسیاری از نیازهای ضروری از سبد معیشت شان کرده اند و این وضعیت ناشی از سوء تدبیرهاست.

وی با بیان این که مشکلات اقتصادی در ایران میان بخش های مختلف پاسکاری می شود، عنوان کرد: نبود تدبیر در اداره اقتصاد کشور بیش از تحریم ها آسیب زده است و ما بیش از تحریم ها گرفتار خودتحریمی های داخلی هستیم. متاسفانه در حال حاضر گرد ناامیدی بر بخش های مختلف جامعه پاشیده شده است و این ناشی از نبود اراده در مسؤولان برای رفع مشکلات است. با این وضعیت ایجاد شده نه تنها راه رشد و پیشرفت را طی نخواهیم کرد، بلکه روز به روز در باتلاق مشکلات اقتصادی گرفتارتر خواهیم شد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین تأکید کرد: در شرایط کنونی باید برای خروج از این باتلاق اقتصادی، دستگاه های مختلف کشور مجدانه اقدام کنند و در عمل نه بر روی کاغذ و در قالب ابلاغیه و دستورالعمل، مشکلات اقتصادی مردم را از میان بردارند و مسیر رشد و توسعه را هموار کنند. لازمه این امر کنترل اقتصاد کشور است که از فقط عهده مدیران برمی آید.