کد خبر : 267383 تاریخ : ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۹ فروردين - 09:31
کتاب «راهنمای گفتگو» تدوین می‌شود کتاب «راهنمای گفتگو» ازسوی حبیب‌‎الله بابایی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، تدوین می‌شود.

نوآوران آنلاین-کتاب «راهنمای گفتگو» ازسوی حبیب‌‎الله بابایی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، تدوین می‌شود.

این کتاب علاوه‌بر چیستی گفتگو و مبانی دینی یا معرفت‌شناختی آن، بر «مسأله‌های گفتگو»، «لوازم گفتگو»، «موارد گفتگو» و «مهارت‌های گفتگو» در سه سطح ایران، منطقه و جهان تمرکز می‌کند.

این پژوهش به مشکلات گفتگو در دنیای سرشار از تنوعات دینی، فرهنگی و انسانی عصر حاضر، اشاره می‌کند و معتقد است، فقدان گفتگو و دشواری آن بین گونه‌های مختلف اجتماعی، گسست‌های عمیقی بین فرهنگ‌ها و ادیان، شکاف‌های بزرگی بین گذشته و حال و آینده و گسل‌های جدی‌ای بین خود و دیگری، به وجود می‌آورد، به‌گونه‌ای که انسجام اجتماعی را با اختلال مواجه کرده و مهم‌تر از همه، عقلانیت مشترک اجتماعی را، از بین می‌برد.

مطابق این مطالعه، بخش مهمی از این مسأله، به فقدان آموزش گفتگو، فقدان پرورش و تربیت گفتگومحور و بی‌توجهی به آداب و مهارت‌های گفتگو در سطوح آکادمیک و غیرآکادمیک در جامعه امروز و جهان کنونی اسلام برمی‌گردد.

به استناد این پژوهش، رسانه بر ما و گفتگوهای ما سایه انداخته و ما در سایه تسلط دوربین‌ها و رسانه‌ها، از گفتگوهای واقعی دور شده‌ایم و در دام گفتگوهای تصنعی، گرفتار شده‌ایم که این موضوع، نه‌تنها همزیستی و همدلی را در جامعه ترقی نمی‌بخشد، بلکه گاه تنش و خشونت اجتماعی را افزون‌تر می‌کند.

پژوهشگر در این اثر به دنبال آن است تا فرق «گفتگو برای تصرف در دیگری» با «گفتگو برای تعالی و ترقی خود»، «گفتگو برای نیل به راستی و تجربه آن» با «گفتگو برای القاء راستی» و نیز «گفتگوی خودمحور» با «گفتگوی دیگرمحور» را بیان کند. از همین‌رو تأکید می‌کند که باید گفتگوهای وجدانی، جدی و واقعی را از گفتگوهای صوری، مجازی و تشریفاتی تفکیک و بر آداب و اخلاقیات و قوانین مربوط به گفتگوهای از نوع نخست، تمرکز کرد و در پی آموزش این نوع از گفتگو برآمد.

به طورکلی اهداف این پژوهش را می‎‌توان در مواردی چون شناسایی و تدوین زمینه‌های دانشی برای گفتگو، ارائه الگوی گفتگو در عرصه‌های دینی، فرهنگی، سیاسی و ...، زمینه‌سازی برای آموزش و پرورش گفتگومحور و تولید اثر مرجع برای استفاده فعالان عرصه گفتگو، خلاصه کرد.