کد خبر : 298534 تاریخ : ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۰ خرداد - 02:28
داروی جدید برای مقابله با سرطان خون پرخطر منبع: ایزی هلث آپشنز / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- سرطان خون لنفوبلاستیک حاد یا ALL شایعترین سرطانی است که در کودکان تشخیص داده می شود. علیرغم پیشرفتهای چشمگیر در بقای کودکان مبتلا به ALL در طی چند دهه گذشته، کودکانی که دچار ALL "با ریسک بالا" می شوند - زیرگروههایی که به طور تهاجمی رشد می کنند و اغلب در برابر درمان های استاندارد مقاوم هستند - اغلب عود می کنند و بسیاری از این کودکان به دلیل بیماری خود می میرند.

یکی از انواع متداول آلرژی های پرخطر که برای آن فوراً به درمان های جدید نیاز است،ALL  مانند کروموزوم فیلادلفیا (ALL  مانند Ph) است که به دلیل شباهت آن به نوع دیگر،ALL  مثبت Ph نامگذاری شده است. خصوصیات ژنتیکی مشترک این دو نوع ALL  با خطر بالا دانشمندان را به این فرضیه سوق داده است که ممکن است به درمانهای مشابه پاسخ دهند. به طور خاص، یک کلاس جدیدتر از داروها که به عنوان بازدارنده های کیناز شناخته می شوند.

با این حال آزمایشات نشان داده است که موارد ALL مانند Ph که حاوی جهش ژنتیکی شناخته شده به نام CRLF2r است - تقریباً نیمی از موارد این زیرگروه - به عنوان یک عامل منفرد به مهارکننده های کیناز پاسخ ضعیف می دهند. دانشمندان از آن زمان در حال بررسی این هستند که آیا مهار کننده های کیناز در ترکیب با سایر عوامل از مثرتر هستند.

در تحقیقات جدیدی که این هفته در مجله بین المللی لوسمیا منتشر شد، دانشمندان در موسسه سرطان کودکان بیش از 5000 دارو را در ترکیب با مهار کننده کیناز، روکسولیتینیب آزمایش کردند و دریافتند که روکسولیتینیب با چندین نوع داروی ضد سرطان که به طور هم افزایی کار می کند، همکاری می کند.

 

دوشنبه ۳۱ می ۲۰۲۱       

(برابر با ۱۰ خرداد ۱۴۰۰)