کد خبر : 308860 تاریخ : ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۶ خرداد - 13:12
واکسن "مدرنا" ایمنی قوی را در نوزادان نشان می دهد منبع: گلوبال نیوز / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- گروهی از دانشمندان به سرپرستی محققان دانشگاه کارولینای شمالی در چاپل هیل، پزشکی ویل کرنل و نیویورک-پرسبیتریان گزارش دادند که واکسن Moderna mRNA پاسخ آنتی بادی خنثی کننده با دوام به SARS-CoV-2 را در تحقیقات بالینی نشان می دهد وهیچ عوارض جانبی ندارد.

این تحقیق که در 15 ژوئن در Science Immunology منتشر شد، حاکی از آن است که واکسن برای کودکان خردسال ابزاری مهم و ایمن برای محدود کردن همه گیری است.

کریستینا دی پاریس، دکترای دکتر میکروب شناسی و ایمونولوژی در دانشکده پزشکی UNC و سالی پرمار، رئیس گروه اطفال در ویل کرنل در این راستا تحقیق کردند.

پرمار، متخصص اطفال گفت: واکسن های ایمن و موثر برای کودکان خردسال به کاهش شیوع COVID-19 کمک می کند زیرا ما می دانیم کودکان می توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند، چه از بیماری SARS-CoV-2 بیمار شوند و چه بدون علامت باقی بمانند. علاوه بر این، بسیاری از کودکان بیمار شده اند و حتی در اثر عفونت جان خود را از دست داده اند و بسیاری دیگر تحت تأثیر اقدامات منفی برای جلوگیری از شیوع تأثیر منفی قرار می گیرند. بنابراین، کودکان خردسال مستحق محافظت در برابر COVID هستند.

پاسخهای قوی آنتی بادی خنثی کننده حاصل از واکسنها در 16 نوزاد رزا ماکاک به مدت 22 هفته ادامه داشت و محققان امسال برای درک بهتر حفاظت بالقوه از واکسن ها، مطالعات چالشی را در سال جاری انجام می دهند.

دی پاریس، عضو موسسه تحقیقات کودکان UNC نیز گفت: سطح آنتی بادی های قوی که مشاهده کردیم قابل مقایسه با آنچه در ماکاک بزرگسالان دیده شده است، حتی اگر دوزها به جای 100 میکروگرم دوز بزرگسالان، 30 میکروگرم بودند. با واکسن Moderna ، ما واکنش های خاص سلول T قوی را نیز مشاهده کردیم که می دانیم برای محدود کردن شدت بیماری مهم هستند.

برای ارزیابی واکسیناسیون نوزادان SARS-CoV-2محققان دو گروه 8 نفره کودک در 2/2 ماهگی و 4 هفته بعد را در مرکز تحقیقات ملی پستانداران کالیفرنیا ایمن سازی کردند. هر حیوان یکی از دو نوع واکسن را دریافت کرد یک نسخه بالینی از واکسن Moderna mRNA یا یک واکسن مبتنی بر پروتئین که توسط مرکز تحقیقات واکسن موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی (NIAID)  تولید شده است.

واکسن mRNA مانند یک پیام است. دستورالعمل هایی را برای تولید پروتئین سطح ویروس ، پروتئین سنبله به بدن شما می رساند. این واکسن بر DNA شما تأثیر نمی گذارد و در بدن باقی نمی ماند. در عوض به سلولها دستور می دهد تا پروتئین سنبله را ایجاد کنند و سلولهای ایمنی بدن آن را تشخیص داده و آنتی بادی و سایر پاسخهای ایمنی ایجاد می کنند. واکسن NIAID VRC خود پروتئین سنبله ای واقعی است که سیستم ایمنی بدن به همان روش تشخیص می دهد. این واکسن مشابه واکسن مبتنی بر پروتئین Novavax است که گزارش ها نشان می دهد بسیار مؤثر و بی خطر است.

هر دو واکسن مقدار زیادی آنتی بادی خنثی کننده IgG علیه پاسخ سلولهای T SARS-CoV-2 و پروتئین Spike -IL-17، IFN-g و TNF استخراج کردند. به اینها پاسخهای ایمنی T helper 1 گفته می شود.

 

چهارشنبه ۱۶ ژوئن ۲۰۲۱   

(برابر با ۲۶ خرداد ۱۴۰۰)