کد خبر : 35486 تاریخ : ۱۳۹۶ جمعه ۳۱ شهريور - 17:53
عامل نیمی از سوانح رانندگی رئیس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها گفت: ازجمله علل مرگ و میر در کشور ما ناشی از مصرف الکل و اثر مخرب آن هنگام رانندگی است که حوادث ترافیکی رتبه دوم یا سوم در آمار مرگ‌و میرها را دارد.

نوآوران آنلاین- دکتر حمید سوری با بیان اینکه تاثیر الکل بر رانندگی، بسیار جدی است، اظهار کرد: مصرف الکل و سوانح ترافیکی ناشی از آن مسئله‌ای است که در بسیاری از کشورها اتفاق می‌افتد و جامعه ما هم از این معضل مستثنی نیست ولی صورت مسئله به خوبی بیان نشده است.

وی افزود: الکل، علاوه بر اینکه اثرات مخرب طولانی مدت بر جسم مانند سرطان کبد می‌گذارد موجب رفتارهای ناایمن، پرخطر و ضد اجتماعی می‌شود که هنگام رانندگی، نمود بیشتر و خطرناکتری دارد. رفتارهای ناایمنی مثل سرعت، سبقت، مانوور، استفاده نکردن از تجهیزات، توجه و تمرکز نداشتن و حواس پرتی است.

سوری با بیان اینکه رفتار ضد‌اجتماعی این افراد باعث می‌شود فرد به قوانین و حقوق دیگران احترام نگذارد و باعث سوانح ترافیکی شود، گفت: این افراد از نظر اجتماعی خلل روانی و روحی به جامعه تحمیل می‌کنند که هم بر خود فرد  اطرافیان تاثیر نامطلوب می‌گذارد.

وی با اشاره اینکه تاثیر این مسئله در کشورهای دنیا متفاوت است، ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد در کشور ما عامل  ٢٠ درصد تصادفات مرگبار، مصرف الکل و بیش از   ۵٠ درصد سوانح ناشی از مصرف الکل موجب مرگ شده است. متاسفانه این رقم در کشورهای کم درآمد بالای ٣۵ درصد است.

در ادامه تاکید کرد: علت افزایش مرگ‌و‌میر ناشی از تصادفات رانندگی در کشورهای کم‌درآمد این است که تمهیدات لازم در نظر گرفته نمی‌شود و  خودروها و راه‌ها ایمنی کمتری دارند.

رئیس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها در پایان با بیان اینکه الکل، حواس پرتی و خواب آلودگی را در راننده بیشتر و درک و هوشیاری را بسیار کم می کند، گفت: از این رو قوانین بسیار سخت گیرانه‌ای در دنیا برای راننده مصرف کننده الکل وجود دارد و فرد خاطی ممکن است برای همه عمر نتواند رانندگی کند.